سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 378045

  بازدید امروز : 2

  بازدید دیروز : 10

روس پرسрусспрес

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان





















 

روس پرسрусспрес
АЛИ ВАТАНЫ
دانش آموخته علوم سیاسی

 

پیوندهای روزانه

 

لوگوی سایت

روس پرسрусспрес

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

سخن مسئول وب[19] . گزارش تصویری[14] . مقالات[14] . اخبار روسیه[13] . سیاست در روسیه[7] . زبان روسی[4] . صنعت نظامی روسیه[3] . سیمای اقتصادی روسیه . بلاروس . چچن .

 

آرشیو

گزارش تصویری
مقالات
سیاست در روسیه
سیمای اقتصادی روسیه
صنعت نظامی روسیه
سیمای اجتماعی ، فرهنگی ،تاریخی و مشاهیر روسیه
زبان روسی
اخبار روسیه
سخن مسئول وب

 

اشتراک

 

 

در دانش دروغ پردازان، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]

اطلاعاتی درباره مسکو - قسمت اول

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: سه شنبه 86/12/7::: ساعت 5:5 عصر

 آب و هوا

به دلیل نا متعادل بودن هوای مسکو و اینکه درجه حرارت مسکو حتی در تابستان زیاد گرم نیست، بهترین زمان سفر به این شهر ماه‎های ژوئن، ژوئیه تا اواسط ماه اوت(خرداد،تیر و مرداد) است. روزهای تابستانی بلند و روشن هستند (طلوع آفتاب در اواسط ماه ژوئن(خرداد) حدوداً ساعت 4 و 40 دقیقه صبح و غروب آفتاب ساعت بیست و دو و ده دقیقه شب است) و در ماه ژوئیه(تیر) حتی تا ساعت 23 هم هوا روشن است. احتمال وزش بادهای سرد شمال در ماه اوت زیاد است و به این دلیل با وجود اینکه آفتاب گرم است، اما احساس می‎شود که درجه حرارت پاییزی و نه تابستانی است. از اواخر ماه اکتبر برف شروع به باریدن می‎کند که معمولاً تا اواسط ماه آوریل هم طول می‎کشد. درجه حرارت در زمستان از 10- تا 30- است (طلوع آفتاب در ماه‎های ژانویه و فوریه (دی - بهمن) بین ساعت هشت و چهارده دقیقه تا نه و یک دقیقه صبح و غروب آفتاب بین هفده و چهارده دقیقه تا هیجده و چهارده دقیقه عصر است). فصل بهار بی‎نهایت سریع شروع و تمام می‎شود و در عرض یکی دو هفته درختان لباس سبز به تن و گل می‎دهند و چهره شهر کاملاً از این رو به آن رو می‎شود! در هر صورت هنگام سفر به مسکو در هر هوایی بهتر است انواع لباس‎ها برای فصل‎های گوناگون همراه باشد. درخت سپیدار که در ماه ژوئن گل می‎کند منظره شهر را کاملاً تغییر می‎دهد. اهالی مسکو پرواز گل‎های سپیدار را برف تابستانی می‎نامند.

 

 آب مسکو

میزان بارندگی در مسکو چندان زیاد نیست. اما برف زمستانی به اندازه کافی آب مسکو را تأمین می‎کند. آب مسکو و 13 شهر حوالی مسکو از طریق 4 ایستگاه انتقال آب آشامیدنی ؛ روبلوفسکایا، سورنایا، زاپادنایا و وستوچنایا که از رودخانه‎های گوناگون تغذیه می‎شوند تأمین می‎شود. آب ایستگاه‎های سورنایا و وستوچنایا از منبع ایوانکوفسکی تأمین می‎شود که از طریق کانال مسکو ، آب ولگا به آن می‎ریزد. و آب ایستگاه‎های روبلوفسکایا و زاپادنایا از منابع رود مسکو (ایسترا، موژایسکی، اوزرنینسکی و روزسکی تأمین می‎شود. آب منابع در مرحله اولیه پاک و مطابق با استاندارد است،‌ اما در طی عبور از لوله‎های شهری از کیفیت آن کاسته می‎شود.

 اماکن دیدنی مسکو

کرملین: هسته مرکزی شهر مسکو ارگ یا کرملین آن است که در قرن پانزدهم درکرانه شمالی رود مسکو ساخته شده و شامل تعدادی کاخ و کلیسا است. کرملین مثلث‎شکل با جهت شمالی دارای ضلع‎هایی به طول 750 متر است. کرملین را واقعاً می‎توان از هر نظر، سمبولیک، تاریخی ، استراتژیکی و قلب مسکو نامید. بزرگترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که در طی سال‎های 1475 تا 1479 ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاری می‎کردند.

احداث کرملین در تاریخ 19 ژوئیه سال 1485 پایان یافت. ابتدا دیوار آجری کرملین در کنار رودخانه مسکو بنا شد، زیرا همانا از آنجا تاتارها اغلب حمله می‎کردند. تمام عملیات ساختمانی 10 سال بطول انجامید. لازم به یادآوری است که کرملین جدید را بر روی کرملین قدیم که از سنگ سفید بود بنا کردند. دیوارهای قبلی را در حد امکان باقی گذاشتند فقط دور آنها را دیوارهای آجری کشیده و آنها را بلندتر و ضخیم‎تر و محکم‎تر کردند. کاخ بزرگ کرملین در سال 1849 شکل کنونی را کسب کرد. کاخ جدید بطول 125 متر بود و دارای 700 اتاق از جمله آپارتمان‎های شخصی خانواده شخص اول کشور بود. در سال 1961 عمارت جدیدی به کرملین اضافه شد- کاخ کنگره‎ها. از کاخ کنگره‎ها برای اهداف گوناگون استفاده می‎کنند. برای اجرای نمایش‎های تئاتری و جشن‎های عمومی. سالن بزرگ آن برای 6هزار نفر درنظر گرفته شده است. وسایل صوتی برای ترجمه بیش از 29 زبان در این کاخ نصب شده‎اند. بالشوی تئاتر، باله و اپرا روی صحنه کاخ کنگره‎ها به نمایش می‎گذارد. این کاخ دارای 800 اتاق جداگانه از جمله سالن‎ها، رخت‎کن، راهرو و اتاق‎های اختصاصی برای اعضای شخص اول مملکت، اتاق مطبوعات و اتاق‎هایی برای خدمه فنی است. برای ساخت این کاخ فقط 16 ماه وقت صرف شد و جایزه لنین به طراحان و معماران آن تعلق گرفت.

کرملین جایی است که تمام راه‎های روسیه به آنجا ختم می‎شود. در اینجا ایوان مخوف و استالین حکومت کردند، ناپلئون از کرملین آتش‎گرفتن مسکو را تماشا کرد، لنین دیکتاتوری پرولتاریا را شکل داد، گورباچف مبتکر پروسترویکا (دگرگون‎سازی) بود، یلتسین سعی کرد اصلاحات را به انجام برساند و ولادیمیر پوتین که در ماه مارس سال 2000 به عنوان رئیس‎جمهور روسیه برگزیده شد در راه به انجام رساندن اصلاحات و قراردادن کشور در ردیف 10 کشور پیشرفته جهان تلاش می‎ورزد.

  برج‎های کرملین

هر یک از برج‎های کرملین شامل چند طبقه هستند. برج‎های گوشه‎ای را برای تسهیل عملیات دفاعی بشکل مدور و یا چند ضلعی ساختند و بقیه را چهار ضلعی. چند برج دیگر بغیر از برج‎های دفاعی بشکل دیگری مورد استفاده قرار می‎گرفتند. در پایه برج ودووزودنی گوشه‎ای که در ساحل رودخانه مسکو واقع بود چاهی وجود داشت که آب قلعه را تأمین می‎کرد. و در برج ناباتنوی که روبروی میدان سرخ بود، ناقوس خطر ناباتنی آویزان بود. و در زیرزمین‎های ترویتسکی زندان قلعه قرار داشت.

کرملین مجموعه برج و باروها و بناهایی بوده که در قرون گذشته مقر حکومتی هر شهر در آن قرار داشته است. در داخل کرملین کلیساهای معروفی قرار دارند. بزرگترین کلیسای کرملین مسکو، کلیسای جامع اوسپنسکی است که در طی سال‎های 1475 تا 1479 ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاری می‎کردند. کلیسای جامع بلاگووشچنسکی (ساخته شده در سال‎های 1484 تا 1489) نیز محل عبادت مسیحی تزارها محسوب می‎شد. کلیسای جامع آلکساندروفسکی نیز در اوایل قرن شانزدهم بنا گردید، محل دفن امرای مسکو و تزارهای روسیه از قرن چهاردهم تا پطر کبیر می‎باشد. برج ناقوس ایوان سوم که در قرن شانزدهم بنا شده، بیش از 80 متر ارتفاع دارد. در نزدیکی این برج بزرگترین ناقوس جهان موسوم به ناقوس تزار قرار دارد که دارای 6 متر ارتفاع و 200 تن وزن است و در سال 1586 ریخته شده است. کنار باروهای کرملین کاخ‎های بزرگی قرار دارد که از جمله آنها می‎توان به کاخ گنبددار شورای وزیران شوروی (از قرن هجدهم)، بنای صدر هیأت رئیسه شوروی، کاخ بزرگ کرملین (از اواسط قرن نوزدهم) اشاره کرد. کرملین تا سال 1712 که پطرکبیر پایتخت را به سنت‎پترزبورگ منتقل کرد، مقر تزارهای روسیه بود. در سال 1918 که بلشویک‎ها مسکو را به پایتختی برگزیدند، کرملین به مرکز اصلی دولت و نهادهای حزب کمونیست تبدیل گردید ولی از سال 1955 برای تماشا برای عموم آزاد شد.

از جمله برج‎های معروف کرملین می‎توان از برج اسرار (تاینایا) که قدیمی‎ترین برج است و برج اسپاسکایا نام برد. ساعت روی برج اسپاسکایا (یکی از زیباترین برج‎های کرملین به ارتفاع 3،67 متر است) در سال52-1851 نصب شده است. در زمان انقلاب اکتبر برج و ساعت بر اثر اصابت گلوله صدمه دیدند و بدستور لنین این ساعت توسط ن.بهرنی تعمیر شد. ساعت کرملین بوسیله زنگ‎های ربعی هر 15 دقیقه زنگ می‎زند و زنگ‎های بزرگ آن هر ساعت وقت را اعلام می‎کند. وزن زنگ‎ بزرگ 2 تن و کل مجموعه ناقوس‎ها 25 تن است. این مجموعه سه طبقه برج اسپاسکایا را اشغال کرده است. درازای عقربه دقیقه‎شمار 3.28 متر است. احتمالاً در آینده نزدیک این ساعت به نواختن سرودملی خواهد پرداخت.

برج نیکولسکایا به ارتفاع 67,1 متر یکی دیگر از برج‎های زیبای میدان سرخ است. و اما برج اوگلاوایا آرسنال به ارتفاع 60,2 متر محکمترین برج کرملین است. پایه‎های این برج در اعماق زمین جا گرفته است و ضخامت دیوارهای آن 4 متر است. از این برج نه تنها به عنوان دفاع بلکه برای پنهان کردن چشمه‎ای که تا کنون نیز وجود دارد استفاده می‎کردند. بلندترین برج کرملین برج ترویتسکایا با ارتفاع 76.35 متر است. این برج تقریباً 10 متر بلندتر از برج اسپاسکایا است. دروازه ترویتسکایا از سال‎ها قبل به عنوان دروازه ورود مقامات رسمی به کرملین مورد استفاده قرار می‎گیرد. برج کوتافیا که در طرف دیگر رود نگلینایا قرار دارد به وسیله یک پل سنگی (اولین پل سنگی در مسکو) به برج ترویتسکایا متصل شده است. در کنار دیوار کرملین می‎توان برج کامندانتسکی و اروژینایا و برج بوروویتسکایا (به ارتفاع 50.7 متر) را مشاهده کرد. این برج در پایه کوه بوروویتسکی که کرملین روی آن قرار دارد، ساخته شده است. نام برج از جنگل کاج گرفته شده است که زمانی تمام این تپه را پوشانده بود و یوری دولگوروکی آن جا را برای اقامت برگزید.

در بالای 5 بلندترین برج دیوار کرملین - اسپاسکی، ترویتسکی، نیکولسکایا، بوروویتسکایا و ودووزدنایا 5 ستاره سرخ شب و روز در حال درخشیدن هستند. این ستاره‎ها به مناسبت سالگرد انقلاب اکتبر در سال 1937 نصب شدند. چهارچوب آنها از استیل با پوشش طلاست و شیشه‎هایی از یاقوت قرمز بدنه آن را پر کرده است. هر یک از آنها بوسیله یک لامپ 5 هزار ولتی روشن می‎شود. این ستاره‎ها را بشکلی طراحی کرده‎اند که با وجود وزن بین 1 تا 1.5 تنی خود به نرمی در هنگام وزش باد تکان می‎خورند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

در حادثه غرق شدن کشتی ولگا؛ دستکم یکصد و شانزده نفر کشته شدند
خرافات در روسیه
آموزش زبان روسی
چچن
مولداوی بین تمایل به اتحادیه روسیه- بلاروس و اتحادیه اروپا سرگرد
عملیات هیلمر و آغاز جنگ جهانی دوم
تائید نسل کشی مردم غیر نظامی اوستیای جنوبی توسط نیروهای گرجی
سرآغاز کلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">