سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 378043

  بازدید امروز : 0

  بازدید دیروز : 10

روس پرسрусспрес

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان





















 

روس پرسрусспрес
АЛИ ВАТАНЫ
دانش آموخته علوم سیاسی

 

پیوندهای روزانه

 

لوگوی سایت

روس پرسрусспрес

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

سخن مسئول وب[19] . گزارش تصویری[14] . مقالات[14] . اخبار روسیه[13] . سیاست در روسیه[7] . زبان روسی[4] . صنعت نظامی روسیه[3] . سیمای اقتصادی روسیه . بلاروس . چچن .

 

آرشیو

گزارش تصویری
مقالات
سیاست در روسیه
سیمای اقتصادی روسیه
صنعت نظامی روسیه
سیمای اجتماعی ، فرهنگی ،تاریخی و مشاهیر روسیه
زبان روسی
اخبار روسیه
سخن مسئول وب

 

اشتراک

 

 

عبرت اندوزی به راه راست می کشاند . [امام علی علیه السلام]

اطلاعاتی درباره مسکو - قسمت دوم

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: سه شنبه 86/12/7::: ساعت 5:6 عصر

  میدان سرخ

میدان سرخ که مهمترین میدان مسکو و روسیه است، در بیرون باروهای شرقی کرملین واقع گردیده و حدود 72500 متر مربع وسعت دارد. در اوایل قرن پانزدهم به عنوان یک بازار ساخته شد و در قرن شانزدهم به میدان تثلیث موسوم گردید. از اواسط ده ه 1660 نام آن به کراسنایا پلوشاد یا میدان سرخ تغییر یافت که در زبان روسی قدیم کلمه کراسنایا به معنای زیبا و شکیل بود ولی بتدریج معنای آن به سرخ تبدیل شده است. این میدان صحنه گردهم‎آیی‎های بزرگ در دوران شوروی بود و پس از آن نیز گهگاهی تجمعاتی در آن رخ می‎دهد. موزه دولتی تاریخ در ضلع شمالی میدان واقع است و تاریخ بنای آن به اواخر قرن نوزدهم می‎رسد. در قسمت شرقی میدان فروشگاه دولتی بزرگی قرار دارد بنام گوم که بنای آن در سال 1893 به اتمام رسید و در سال 1957 تغییرات کلی در آن داده شد. کلیسای جامع سنت‎باسیل که در قرن شانزدهم بنا شده نیز در جنوب میدان واقع است که بیشتر به عنوان یک بنای تاریخی مورد بازدید توریست‎ها قرار می‎گیرد و مراسم مذهبی در آن اجرا نمی‎شود. این کلیسا به عنوان بنای یادبود تصرف خان‎نشین قازان توسط ایوان مخوف در سال 1552 بنا شد. چند سال پیش در شمال میدان کلیسای کوچکی در جای سابق آن ساخته شد که مورد استقبال زیاد هم بازدیدکنندگان میدان سرخ و هم مسیحیان متدین قرار گرفت زیرا در این کلیسا مراسم دعا و نیایش اجرا می‎شود.

یکی دیگر از بخش‎های جدیدی که در این اواخر به میدان سرخ اضافه شده است دروازه ورودی آن است(سال 1995) که البته در ابتدای ساخت این میدان به عنوان بازار وجود داشته است اما بعدها چون میدان سرخ برای رژه و نمایش جنگ‎افزار و ماشین‎های سنگین مورد استفاده قرار می‎گرفت، مجبور شدند این دروازه را بردارند. در زمان جشن 850 -مین سالگرد مسکو تصمیم گرفته شد نمای میدان سرخ تا حد امکان به حالت اولیه آن برگردانده شود و به این دلیل این دروازه بسیار زیبا که کلیسای کوچکی هم در داخل دیوار آن بنا شده است به میدان سرخ اضافه شد. روی سنگفرش جلوی این کلیسای کوچک صفحه فلزی قرار دارد که نام آن کیلومتر صفر است. یعنی از این نقطه تمام مسیرها از مسکو به جاهای دیگر حساب می‎شود. فرضیه‎ای هم وجود دارد دال بر اینکه اگر کسی روی این صفحه فلزی بایستد و چند بار بچرخد و سکه‎ای به پشت سرش پرت کند، آرزویش برآورده خواهد شد.

بعد از آنکه میدان سرخ از حالت بازار خارج شد بناهای یادبودی در آن کار گذاشتند. در مقابل کلیسای جامع سنت‎باسیل مجسمه یادبود مینین و پوژارسکی قرار دارد که اولین مجسمه یادبود مسکو بشمار می‎رود و در سال 1818 ساخته شده است. در نزدیکی کلیسای سنت‎باسیل یک جای مدور سنگی قرار دارد که تا قبل از پطر کبیر اعدام‎گاه بوده است و در وسط میدان سرخ قرار داشته است. اما در زمان شوروی آن را به کنار میدان منتقل کردند. مقبره لنین نیز در سال 1924 در کنار دیوار کرملین بنا گردیده است. این بنا یکی از شاهکارهای معماری زمان شوروی به حساب می‎آید. در 27 ژانویه سال 1924 اولین نوع این مقبره که موقتی و از چوب ساخته شده بود در میدان سرخ ظاهر شد. اولین مقبره به شکل هرم پله‎ای بود که بازدیدکنندگان از پله‎های سمت راست وارد و از پله‎ای سمت چپ خارج می‎شدند. بعد از گذشت دو ماه از ساخت آن، مقبره موقت بسته شد و ساخت مقبره چوبی جدید آغاز شد که از ماه مارس تا اوت سال 1924 بطول انجامید. این مقبره به شکل یک هرم بزرگ پله‎ای ساخته شد(ارتفاع آن 9متر و و طول آن 18 متر بود). چوبهای مقبره را با لاک روغنی رنگ کرده بودند که در نتیجه این عمارت رنگ قهوه‎ای روشن به خود گرفت. بعد از 5 سال ساخت آخرین نوع مقبره، نوع سنگی آن آغاز شد (ژوئیه 1929 تا اکتبر 1930). مقبره سنگی از نظر طرح خود شبیه نوع چوبی آن است. بازدیدکنندگان از در اصلی وارد می‎شوند و از پله‎های عریض سه متری سمت چپ پایین رفته و وارد سالن عزاداری می‎شوند. سنگ‎های بکار برده شده در عمارت، سنگ مرمر و سنگ خارا است. طول مقبره با توجه به نمای عمارت 24 متر و ارتفاع آن 12 متر است. هرم مقبره شامل 5 طبقه با ارتفاع‎های مختلف است (در نوع چوبی تعداد آنها 6 بود). در سال 1945 در طبقه اول آن تریبون ساختند. در حال حاضر مقبره برای بازدیدکنندگان روزهای سه‎شنبه، چهارشنبه، پنج‎شنبه و شنبه از ساعت 10 تا 13 باز است.

  مساجد مسکو

مسجد جامع مسکو. این مسجد که مسجد مرکزی شهر محسوب می‎شود و در زمان شوروی هم فعالیت می‎کرد، در نزدیکی ایستگاه مترو پروسپکت میرا واقع شده است. مسجد تاریخی. این مسجد توسط جمعیت تاتاری مسکو به یاد شرکت تاتارها در جنگ روسیه با ناپلئون در (سال 1812) قبل از انقلاب 1917 ساخته شده بود ولی بعد از انقلاب تعطیل شد و توسط دولت به یک سازمان واگذار شد. بعد از آغاز اصلاحات در کشور ساختمان این مسجد به مسلمانان اعاده شد. این مسجد در خیابان بولشایا تاتارسکایا، در نزدیکی ایستگاه مترو نووکوزنتسکایا واقع شده است.

 

  فروشگاه گوم

فروشگاه دولتی بزرگ واقع در میدان سرخ که تاریخ ساخت آن به قرن 19 بر می‎گردد، دارای 1000 مغازه است. در این اواخر شرکت‎های بسیار معروف خارجی نمایندگی‎های خود را در این فروشگاه دایر کرده‎اند. آدرس: میدان سرخ، شماره 3، تلفن: 9215763

فروشگاه مرکزی مسکو (تسوم) یکی از بزرگترین فروشگاه‎های مسکو است که هر نوع کالا از کالاهای صنعتی تا لوازم خانه و پوشاک و کفش و غیره را می‎توان در آنجا یافت. آدرس: خیابان پتروفکا، شماره 2، تلفن: 2921157

  خیابان تورسکایا

با قدم زدن در یکی از مشهورترین و زیباترین خیابان‎های مسکو ( خیابان تورسکایا) هر عابری می‎تواند کاخ‎های قرن 19 و مجتمع‎های مسکونی سال‎های 1930 و گنبدهای رنگی کلیساهای کوچک را مشاهده کند. شهرداری مسکو در خیابان تورسکایا واقع است و در سمت دیگر خیابان درست در مقابل آن مجسمه یادبود یوری دولگوروکی بنیانگذار مسکو قرار دارد. مغازه بسیار زیبای یلیسیفسکی متعلق به قرن 19 هر بیننده‎ای را مجذوب خود می‎کند. یکی دیگر از جذابیت‎های خیابان تورسکایا علاوه بر مغازه‎های بیشمار مجسمه مایاکوفسکی است. خیابان تورسکایا به ایستگاه راه‎آهن بیلوروسی ختم می‎شود.

  موزه‎ ها

1-موزه هنرهای شرق یکی از زیباترین موزه‎های مسکو است. در این موزه می‎توان وارد دنیای سحرآمیز و ظریف شرق شد. این موزه در بلوار نیکیتسکی واقع است و بر اساس کلکسیون شخصی در سال 1918 ایجاد شد. در حال حاضر بیش از 50 هزار اثر هنری، نقاشی، مجسمه و وسایل خانه و مبلمان تزیینی اقوام قفقاز، آسیای میانه، قزاقستان،کشورهای خاور میانه و نزدیک و حتی قاره آفریقا به نمایش گذاشته شده است.در این موزه انواع سرامیک و چینی از چین و ژاپن و کیمونوهای ژاپنی، مینیاتورهای ایرانی قرن 18 - 15 در معرض نمایش است. چندی پیش نمایشگاه دائمی ایران در این موزه افتتاح شد که مورد استقبال زیاد بینندگان قرار گرفت. آدرس: بلوار سوروفسکی، شماره آ-12

2-موزه پوشکین در بخش جنوب – غرب شهر واقع است. شاهکارهای نقاشی زیادی در آنجا نگهداری می‎شود. این موزه از شهرت جهانی برخوردار است و آثار نقاشان و مجسمه‎سازان مشهور در آنجا نگهداری می‎شود.

آدرس- موزه هنرهای زیبای پوشکین: خیابان وولخونکا، شماره 12، تلفن 2039376

موزه هنرهای زیبای پوشکین(گالری جدید): خیابان مارشال شاپوشنیکوف، شماره 4، تلفن: 2039376

3-نگارخانه (گالری) تریتیاکوف که شهرت جهانی دارد دارای بهترین مجموعه شمایل روسی در جهان و بهترین مجموعه هنر روسی تا قبل از انقلاب اکتبر است. این گالری در نزدیکی متروی تریتیاکوف واقع است.

آدرس گالری قدیم: کوچه لاوروشینسکی، شماره 10، تلفن 2387788

آدرس گالری جدید: کریمسکی وال، شماره 14/10، تلفن: 2382054

علاوه بر این، موزه‎های زیاد دیگری وجود دارند که معمولاً خانه‎های نویسندگان مشهور مانند تولستوی، پوشکین، داستایوسکی، گوگول و لرمونتف می‎باشند. از دیگر موزه‎های بسیار جالب مسکو می‎توان از موزه داروین که در آنجا روند تکامل انسان به شکل بسیار جالبی نشان داده شده است، یاد کرد. موزه جنگ، موزه تاریخ، موزه پلی‎تکنیک، موزه دیرین‎شناسی (اسکلت دایناسورها)، مرکز ستاره‎شناسی که پنجره‎ای به فضا را می‎گشاید از جمله دیگر موزه‎های جالب مسکو هستند. آدرس چند موزه در ذیل می‎آید:

موزه معماری: میدان دونسکایا شماره 1 (صومعه دونسکوی)، تلفن 2320221

موزه نیروهای مسلح: خیایبان سووتسکوی آرمی، تلفن: 2811880

موزه تاریخ: میدان کراسنایا(سرخ)، تلفن: 9288452

موزه و گورستان صومعه نوودویچی: نوودویچی پروئزدؤ شماره 1، تلفن: 2468526

موزه هنرهای مردمی و دکوراسیون روسیه: خیابان دلگاتسکایاؤ شماره 3ؤ تلفن 9210193

منزل چخوف: خیابان سادووکودرینسکایا، شماره6، تلفن 2916154

موزه داروین: خیابان مالایاپیروگوفسکایا، شماره 1، تلفن: 2466470

منزل داستایفسکی: خیابان داستایفسکوگو، شماره 2، تلفن2811085

موزه هنرهای مردمی: خیابان استانیسلافسکوگو، شماره 7، تلفن:2918718

موزه و منزل گورکی: خیابان کاچالووا، شماره 2/6، تلفن 2900535

موزه لنین: میدان رولوتسی: تلفن: 9254808

موزه متروی مسکو ایستگاه مترو اسپورتیونایا، تلفن: 2227309

موزه کلیسای جامع پوکروفسکی: میدان کراسنایا (میدان سرخ)ؤ تلفن: 2983304

موزه پلی‎تکنیک: میدان نووایا، شماره 4/3، تلفن: 9230756

موزه تولستوی: خیابان پرچیستنکا، شماره 11، تلفن: 2022190

کلیسای مسیح منجی

این کلیسا بر طبق طرح معمار ک.آ.تونا در طی سال‎های 1883-1837 در سمت چپ رود مسکو بنا گردید. تعداد زیادی از استادان نقاش و مجسمه‎ساز روسیه در تزیین این کلیسا شرکت کردند. این کلیسا یادبود پیروزی در جنگ میهنی بود. بنای کلیسای مسیح منجی آنقدر عظیم بود که از فاصله بسیار دور هم دیده می‎شد. این کلیسا در سال 1931 بطور کامل ویران شد. کاخ شوراهای عظیم و با شکوه عصر استالین قرار بود به جای آن بنا شود. در سال 1960-1958 حوزه ساختمانی که در زیر پایه کاخ شوراها آماده شده بود برای ساختن استخر سرباز مسکو مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر، کلیسا به شکل سابق و در جای قبلی خود بازسازی شده است. هزینه ساخت آن از طریق کمک‎های بنیادهای خیریه، شخصیت‎های فرهنگی و هنرپروران و دولت مسکو تأمین شده است.

آدرس: مترو کروپوتکینسکایا، خیابان کروپوتکینسکایا. شماره 37



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

در حادثه غرق شدن کشتی ولگا؛ دستکم یکصد و شانزده نفر کشته شدند
خرافات در روسیه
آموزش زبان روسی
چچن
مولداوی بین تمایل به اتحادیه روسیه- بلاروس و اتحادیه اروپا سرگرد
عملیات هیلمر و آغاز جنگ جهانی دوم
تائید نسل کشی مردم غیر نظامی اوستیای جنوبی توسط نیروهای گرجی
سرآغاز کلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">