سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 378041

  بازدید امروز : 8

  بازدید دیروز : 16

روس پرسрусспрес

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان





















 

روس پرسрусспрес
АЛИ ВАТАНЫ
دانش آموخته علوم سیاسی

 

پیوندهای روزانه

 

لوگوی سایت

روس پرسрусспрес

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

سخن مسئول وب[19] . گزارش تصویری[14] . مقالات[14] . اخبار روسیه[13] . سیاست در روسیه[7] . زبان روسی[4] . صنعت نظامی روسیه[3] . سیمای اقتصادی روسیه . بلاروس . چچن .

 

آرشیو

گزارش تصویری
مقالات
سیاست در روسیه
سیمای اقتصادی روسیه
صنعت نظامی روسیه
سیمای اجتماعی ، فرهنگی ،تاریخی و مشاهیر روسیه
زبان روسی
اخبار روسیه
سخن مسئول وب

 

اشتراک

 

 

حکیم ده خصلت دارد : پارسایی، عدل، فهم، گذشت، نیکی، بیداری، خودنگهداری، تذکر، هشیاری، نیک خویی و میانه روی . [لقمان حکیم]

اطلاعاتی درباره مسکو - قسمت چهارم

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: سه شنبه 86/12/7::: ساعت 5:8 عصر

 

  ورزشگاه لوژنیکی

این ورزشگاه یکی از بزرگترین ورزشگاه‎های مسکو به حساب می‎آید که در ساحل رود مسکو واقع در لوژنیکی بنا شده است. تا سال 1950 این ناحیه جنگلی و دارای خانه‎های چوبی بود. اما در سال 1955 کارهای ساختمانی در آنجا آغاز شد و بعد از گذشت یک سال یک مجتمع ورزشی بزرگ در آنجا برپا گردید. مساحت این مجتمع بالغ بر 187 هکتار است و شامل بیش از 130 عمارت برای ورزش‎های زمستانی و تابستانی است. این مجتمع دارای یک استادیوم بزرگ که بیش از 103000 نفر را در خود جای می‎دهد و استادیوم کوچکتر (9500 نفری) و کاخ‎های ورزشی (14000 نفری) است که ازمیدان‎های قابل تغییر ورزشی برخوردارند. این میدان‎ها را می‎توان در صورت لزوم به میدان بازی هوکی و یا رقص روی یخ (پاتیناژ) تغییر داد. این مجتمع بطورکلی دارای 24 سالن ورزشی، 10 زمین فوتبال و استخرهای سرپوشیده و استخرهای مخصوص شیرجه است. ورزشگاه لوژنیکی یکی از اصلی‎ترین ورزشگاه‎ها در بازی‎های المپیک سال 1980 بود. از محوطه ورزشگاه، پل لوژنیکی را می‎توان مشاهده کرد که روی رودخانه مسکو کشیده شده است و دارای ایستگاه مترو است. سالن این ایستگاه دارای دیوارهای شیشه‎ای است و قبل از آغاز تعمیر آن مسافران می‎توانستند از این ایستگاه مترو رود مسکو و ورزشگاه لوژنیکی و خیابان کومسومول را ببینند.

  خیابان آربات و خیابان کالینین(کالینینسکی پراسپکت)

خیابان آربات و کالینینسکی پراسپکت از دیگر جاهای دیدنی شهر مسکو هستند. آربات که در قرن 19 در واقع آخرین نقطه مسکو به حساب می‎آمده است اینک در مرکز مسکو واقع است و توریست‎ها می‎توانند انواع و اقسام کارهای دستی روسی را در آنجا پیدا کنند.

ابتدای خیابان کالینین درست در مقابل برج ترویتسکایا کرملین است و از اینجا این خیابان به طرف غرب کشیده شده، از روی رود مسکو می‎گذرد و به خیابان کوتوزوف می‎پیوندد. بخشی از این خیابان یکی از قدیمی‎ترین خیابان‎های مسکو به حساب می‎آید. از اینجا در قرون 13 و 14 جاده به نووگورود و بعداً به اسمولنسک کشیده شد. اولین خانه در سمت راست این خیابان خانه گورکی است که در سال 1905 او در آنجا زندگی می‎کرد. در سمت چپ این خیابان 4 مجتمع ساختمانی 26 طبقه قرار دارد که معمولاً در روزهای جشن چراغ‎های این مجتمع‎ها را بشکلی روشن می‎کنند که می‎توان نام آن جشن را روی ساختمان‎ها خواند.

خیابان آربات: در سمت چپ کالینینسکی پراسپکت، میدان آربات واقع است که در آنجا دو ایستگاه مترو آرباتسکایا قرار دارد. یکی از این ایستگاه‎ها بلندترین ایستگاه مترو مسکو است و فاصله بین دو پله‎برقی آن که در دو طرف سالن مترو واقع است 200 متر است. خیابان آربات یکی از قدیمی‎ترین خیابان‎های مسکو است. کلمه آرباد ریشه شرقی دارد و به معنی حومه است. به علت آتش‎سوزی‎های متعدد، چهره این خیابان چندین بار تغییر شکل داده است. در نیمه دوم قرن 18 زمانی که خیابان‎های همجوار به یک محله اشرافی مبدل شدند، خیابان آربات تنها بازار محلی بود. تعداد زیادی از نویسندگان، هنرپیشگان و نقاشان مشهور در خیابان آربات زندگی کردند و خانه‎های آنها تا زمان حاضر به شکل موزه حفظ شده است. در سال 1831 آلکساندر پوشکین،شاعر کبیر روس بعد از ازدواجش چند ماهی را در آپارتمان شماره 53 که تنها خانه او در مسکو و در خیابان آربات واقع بود گذراند. امروز این خانه به همان شکل اولیه بصورت موزه برای علاقمندان حفظ شده است.خیابان‎های فرعی آربات بازگوکننده تاریخ فرهنگ روسیه است.

  کوه پاکلونایا (پاکلونایا گورا)

خیابان کوتوزوفسکی به کوه پاکلونایا ختم می‎شود. در زمان قدیم مسافرانی که از غرب وارد مسکو می‎شدند از این محل با منظره بسیار زیبای شهر روبرو می‎شدند. روز 14 سپتامبر سال 1812 ناپلئون در این محل مستقر شد و منتظر شد تا اهالی شهر تسلیم شوند. اما در خانه چوبی ایزبای کوتوزوف فلدمارشال کوتوزوف جلسه‎ای تشکیل داد و تحت رهبری او تصمیم گرفته شد به ناپلئون اعلان جنگ کنند. درهمان جا بود که سرنوشت مسکو را تعیین کردند. در حال حاضر در این محل پارک زیبایی وجود دارد که وسایل جنگی در آنجا به نمایش گذاشته شده و موزه اسلحه نیز در این پارک واقع است. طاق پیروزی که شباهت زیادی به طاق پیروزی فرانسه (سرباز گمنام) دارد یکی دیگر از بناهای یادبود است که به جنگ سال 1812 مربوط می‎شود. اولین طاق پیروزی در سال 1817 ساخته شد و چوبی بود. طاق سنگی زیبا در سال‎های 1834 - 1827 ساخته شد که البته در انتهای خیابان گورکی سابق (تورسکایا کنونی) واقع بود. در سال 1968 این طاق را به میدانی در انتهای خیابان کوتوزوف منتقل کردند. . در سال 1975 این میدان به میدان پیروزی تغییر نام داد.در طی سال‎های 1945 – 1941 خط دفاع جبه ه از اینجا می‎گذشت.

  وسایل نقلیه:

زمانی مسکو فقط شامل کرملین و ناحیه اطراف آن بود. به علت مساحت بسیار کم مسکو ، گردش در آن فقط حدود 10 دقیقه طول می‎کشید. در آن زمان اصلاً نیازی به وسایل نقلیه نبود. اما بعدها به علت گسترش وسعت مسکو وسایل نقلیه ضروری شدند. در قرن 16 اولین درشکه‎ها در مسکو ظاهر شدند. خارجیانی که در آن زمان به مسکو سفر می‎کردند بعد از بازگشت به کشور خود داستان‎های خنده‎داری تعریف می‎کردند: درشکه‎چی‎های مسکو انگار دیوانه باشند با سرعت فراوان اسب‎ها را به حرکت وا می‎داشتند و از یک سر شهر تا انتهای شهر فریاد می‎زدند: گیس،گیس! لازم به ذکر است که این دو کلمه مخفف بریگیس! است یعنی بروید کنار!

اتوبوس، تریلی‎بوس (اتوبوس برقی)، تراموای (قطار برقی) و تاکسی، تمام اینها انواع مختلف وسایل نقلیه به حساب می‎آیند. البته همه آنها قابل استفاده و ضروری هستند، اما متأسفانه با حرکت در خیابان‎های مسکو، بویژه هنگام ترافیک سنگین مجبور می‎شوند حداقل سرعت را بکار گیرند و چراغ‎های قرمز نصب شده در خیابان‎ها اینگونه وسایل نقلیه را بعد از طی مسافت کوتاهی مجبور به توقف می‎کنند. واگن‎های تراموای و تریلی‎بوس‎ها نباید زیاد دراز و یا عریض باشند، زیرا عبور آنها در خیابان‎های باریک مسکو مشکل خواهد شد. به این دلیل برای نقل و انتقال سریع مسافران مسکویی باید ایده‎ای بکار گرفته می‎شد که فاقد مشکلات وسایل نقلیه دیگر باشد و در خیابان حرکت نکند. یک نوع از این وسیله نقلیه مدتها بود مورد استفاده قرار می‎گرفت و آن راه‎آهن است که اولین بار در سال 1851 از سنت‎پترزبورگ به مسکو کشیده شد. برای سریع‎تر کردن حرکت می‎بایست ایده دیگری یافت شود. 140 سال پیش اولین بار ایده کشیدن خطوط راه‎آهن در زیر زمین به فکر یک شهروند لندنی رسید. این نوع راه‎آهن را با نام لاتین متروپولیتن نامیدند که به معنی پایتختی است. یعنی یک وسیله نقلیه بسیار گران‎قیمت و پیچیده و دشوار.

اهالی مسکو در سال‎های 1930 ساختن مترو را آغاز کردند. از سال 1932 تا 1935 اولین خط مترو مسکو از ساکولنیکی تا ایستگاه پارک کولتوری ( بطول 2،11 کیلومتر – تعداد مسافران جابجا شده طی شبانه‎روز 177 هزار نفر) ساخته شد که شاخه کوتاهی به میدان اسمولنسکی از آن منشعب می‎شد. یکی از تفاوت‎های فاحش متروهای روسیه و بویژه مسکو با متروهای موجود در دیگر کشورها، زیبایی و ظرافت و هنرمندی است که در ساخت و طراحی آنها بکار رفته است. هر یک از سالن‎های متروی مسکو به سالن‎های درباری و کاخ‎های سلطنتی شبیه است. معماری آنها منحصربفرد است و هر کدام از ایستگاه‎های مترو بویژه در مرکز شهر یک موزه خود ویژه است. لازم به ذکر است که در سال‎های جنگ این ایستگاه‎ها به عنوان پناهگاه ضدبمب هم مورد استفاده قرار می‎گرفتند. بعد از پایان جنگ سرعت ساخت دیگر ایستگاه‎های مترو بیشتر شد. متروهای پراگ، بوداپست و حتی کلکته به سبک متروهای مسکو ساخته شده‎اند.

یکی از زیباترین ایستگاه‎های مترو مسکو ایستگاه میدان انقلاب است که در مرکز مسکو واقع است (و به ایستگاه تئاترالنایا راه دارد) سال افتتاح آن 13 ماه مارس 1938 است. در ساخت این ایستگاه سنگ‎های مرمر قرمز، سیاه و طلایی روشن بکار رفته است. در داخل ستون‎های آن 76 مجسمه بسیار زیبا کار مجسمه‎ساز مانیزر کار گذاشته شده است که ساعت‎ها بیننده را مجذوب می‎کند. از دیگر ایستگاه‎ها می‎توان از ایستگاه کییفسکایا نام برد که یک گالری نقاشی زیرزمینی بسیار جالب است. ایستگاه نووکوزنیتسکایا که در مرکز واقع است به سبک جالب تزیین شده است و نقاشی‎هایی بر طاق آن نقش بسته‎اند نظر هر بیننده‎ای را به خود جلب می‎کند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

در حادثه غرق شدن کشتی ولگا؛ دستکم یکصد و شانزده نفر کشته شدند
خرافات در روسیه
آموزش زبان روسی
چچن
مولداوی بین تمایل به اتحادیه روسیه- بلاروس و اتحادیه اروپا سرگرد
عملیات هیلمر و آغاز جنگ جهانی دوم
تائید نسل کشی مردم غیر نظامی اوستیای جنوبی توسط نیروهای گرجی
سرآغاز کلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">