سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 377855

  بازدید امروز : 8

  بازدید دیروز : 12

روس پرسрусспрес

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان





















 

روس پرسрусспрес
АЛИ ВАТАНЫ
دانش آموخته علوم سیاسی

 

پیوندهای روزانه

 

لوگوی سایت

روس پرسрусспрес

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

سخن مسئول وب[19] . گزارش تصویری[14] . مقالات[14] . اخبار روسیه[13] . سیاست در روسیه[7] . زبان روسی[4] . صنعت نظامی روسیه[3] . سیمای اقتصادی روسیه . بلاروس . چچن .

 

آرشیو

گزارش تصویری
مقالات
سیاست در روسیه
سیمای اقتصادی روسیه
صنعت نظامی روسیه
سیمای اجتماعی ، فرهنگی ،تاریخی و مشاهیر روسیه
زبان روسی
اخبار روسیه
سخن مسئول وب

 

اشتراک

 

 

اساس دانش، قدرت تشخیص اخلاقی و نمایاندن پسندیده آن و ریشه کن کردن ناپسند آن است . [امام علی علیه السلام]

بحران قفقاز- ریشه منازعات - قسمت دوم -دکتر بهشتی پور

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: پنج شنبه 87/5/24::: ساعت 3:36 عصر

نتایج اقدام گرجستان

 بازسازی ارتش گرجستان توسط آمریکا واوکراین واسرائیل ،ساکاشویلی رئیس جمهوری این کشور را امیدوار کرده بود تا بتواند برخلاف سال 1992 حاکمیت از دست رفته گرجستان را بر اوستیای جنوبی برقرارسازد اما درعمل آمریکا و اتحادیه اروپا انطور که گرجستان انتظار داشت به کمک این کشور در برابر روسیه نشتافتند.  ودرواقع گرجستان را تنها گذاشتند .

باید گفت ویژگی جنگ جدید گرجستان-اوستیا، تعارض  شدید سیاستهای  روسیه و آمریکا را به نمایش گذاشت. درحال حاضر کاملا مشخص است که  منافع مسکو و واشنگتن در قفقاز رودرو باهم قرارگرفته است. درواقع خسارت این تعارضات را مردم اوستیا ی جنوبی و گرجستان باید بپردازند.امروزدرحرافی سیاسی متداول،ایالات متحده ومتحدانش از گرجستان حمایت می کنند و روسیه را به دامن زدن ویا به تعبیر ماتیو برایزا معاون وزیر خارجه آمریکا  "داغ کردن" قفقازشمالی متهم  می کنند وبوش پا را ازاین هم فراتر می گذارد و تهاجم روسیه به گرجستان را تجاوزغیرقابل قبول به یک کشور مستقل معرفی می کند.

 اما آمریکایی ها مایل نیستند در عمل ، وارد جنگی تمام عیار باروسیه درقفقاز شوند . آمریکا می داند این خرس خفته را نباید در قفقاز بیدار کرد.

درطرف مقابل باید گفت تجربه جنگ ناخواسته در قفقاز بازی کردن با اتش است زیرا قفقاز بیشترین تنوع قومیتی رادرجهان درمقایسه با وسعت 340 هزار کیلومتری خود دارد .  دراین منطقه راهبردی  بیش از پنجاه گروه قومی زندگی می کنند که هر کدام در قلمرو کشورهای جنوب قفقاز و جمهوری های خودمختار روسیه در شمال قفقاز زندگی می کنند . اگر قرار باشد اوستیای جنوبی مستقل شود انگیزه قوی تری در چچنستان و قره باغ و ابخازیا موجود است . این گونه تمایلات جدایی طلبانه درچند سال اخیر حداقل سه جنگ خونین را برمردم منطقه تحمیل کرده است که تاثیرات مخرب ان هنوز مردم منطقه را می آزارد . بطورقطع ازنگاه خرد ورزی  برای روسیه ، دامن زدن به  جنگی  خانمان براندازبه نفع هیچیک از کشورهای منطقه نیست.

دراین میان ساکاشویلی متحد امریکا نگران آینده سیاسی خود دراین کشور است. او که به شدت از طرف مخالفان خود بخاطر انجام انتخابات مشکوک در اردیبهشت ماه گذشته زیر سئوال بود اکنون وضعیت بسیار دشوارتری پیدا می کند . ناکامی دراعاده حاکمیت گرجستان براوستیای جنوبی ضربه جبران ناپذیری برایاوو طرفداران غرب در گرجستان بوجود می آورد چرا که در عمل انتظاراتی که آنها از امریکا و اتحادیه اروپا داشتند به سرخوردگی سیاسی تبدیل شد.

دراین میان آمریکا و اتحادیه اروپا نیزنگران کاهش نفوذ خود درقفقاز هستند وازایجاد وقفه درارسال نفت ازخط لوله باکو جیحان که از گرجستان می گذرد ؛ شکایت دارند . به همین دلیل آنها به جای درگیر شدن با روسیه، به چانه زنی با مسکواکتفاء می کنند.

 درنقطه مقابل روسیه سعی دارد از فرصت بوجود آمده در جهت تثبیت موقعیت خود در اوستیای جنوبی استفاده کند. به همین دلیل روسیه برای توافق برروی آتش بس،علاوه برخروج کامل گرجستان ازاوستیای جنوبی ، خواستارتعهد سپاردن  گرجستان مبنی برآنکه درآینده هیچگونه اقدام نظامی علیه اوستیای جنوبی انجام نخواهد داد.  

درسطح منطقه ای نیزجنگ درقفقازبرده ای ندارد چراکه ناامنی دراین منطقه راهبردی به زیان همه کشورهای منطقه است. بطورقطع روسیه اگربرادامه جنگ اصرار بورزد بهانه مناسبی برای مداخلات بیشتر غرب درمنطقه فراهم می شود. کشورهایی نظیرآمریکا که بیرون منطقه قفقاز هستند ازآثارمخرب جنگ زیانی نمی بینند. این مردم اوستیای جنوبی وگرجستان هستند که باید نتایج خانمانسوز جنگ را تا سالها تحمل کنند. مردمی که جان و مال خود را برای رقابتهای قدرتها ازدست می دهند .

درسطح بین المللی نیزاین جنگ تاثیرتعیین کننده ای بررفتارکشورهایی نظیراوکراین وگرجستان درنزدیک شدن هرچه بیشتربه غرب خواهد داشت. زیرا این کشورها باردیگر شاهد بودند اتکاء به قدرتهای خارجی هیچ نتیجه ای برای حفظ تمامیت ارضی واستقلالشان دربر نداشت . 

علاوه بر این روسیه انتظار دارد شاید بتواند با اقدام قاطع خود در برابر گرجستان لهستان و چک را نیز به تجدید نظر در مورد استقرار طرح سپر دفاع موشکی در کشورشان ترغیب کند. حداقل نتیجه ای روسیه در این جنگ بدست آورده است نشان دادن عزم جدی خود در تثبیت نفوذ روسیه در حوزه نفوذ سنتی مسکو در قفقاز است.

روسیه با وارد شدن دریک مناقشه مسلحانه با گرجستان برسرمنطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی قدرت خود را به رخ اروپائیها و امریکائیها کشید و به نوعی انتقام ضربه ای را که برسراستقلال کوزوو، خورده بود ازغربیها گرفت. درواقع مناقشه اوستیای جنوبی برای روسیه فرصتی مناسب فراهم کرد تا قدرت جدید خود را برای غربیها و تمام آنهایی به نمایش بگذارد که تصورمی کردند می توانند درعرصه بین المللی روسیه را نادیده بگیرند. ارتش روسیه با بمبارانهای گسترده و حملات نیروهای زرهی خود برضد نیروهای گرجستان نه تنها در اوستیای جنوبی بلکه فراترازاین منطقه جدایی طلب، پاسخی شدید وگسترده به اوکراین و گرجستان نشان داد که اگربخواهند به ناتو بپیوندند،ممکن است سرنوشت مشابهی پیدا کنند.اگرچه مقام های مسکو پیوسته در توجیه مداخله نظامی خود دراوستیای جنوبی ، تاکید می کردند که هدف واقعی انها حمایت از شهروندان روسیه دراین منطقه جدایی طلب است. اما اکثر صاحب نظران معتقدند که روسیه از فرصت به دست آمده برای هشدار دادن به غرب و بویژه به چک و لهستان برای همکاری کردن با آمریکا در باره استقرارسپر دفاع موشکی استفاده کرد

روسیه باردیگردراروپا وحتی درعرصه بین المللی قامت راست کرده وسوارماشین جنگی شده است فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی درسا ل هزارونهصد ونودویک، ضربه ای محکم به این کشوروارد کرد پس ازاین رویداد روسیه به یک دوره بحران اقتصادی وخیم وارد شد که گروههای مافیایی دربخش های مختلف نفوذ گسترده ای داشتند و بوریس یلتسین رئیس جمهورپا به سن گذاشته روسیه نتوانست کار مهمی برای بهبود اوضاع کشورش انجام دهد تا این کشوراقتداروجایگاه خود را درعرصه جهانی تا اندازه زیادی ازدست داد.

با روی کارامدن ولادیمیرپوتین در روسیه درسال هزارونهصد ونود ونه به عنوان نخست وزیر و پس از ان در سال 2000به عنوان رئیس جمهوری روسیه ، همه چیزدر این کشور تغییر کرد و شرایطی فراهم شد تا به لطف درامدهای هنگفت حاصل ازنفت وگازروسیه توانست علاوه بر آنکه بدهی های خود را بپردازد از لحاظ نظامی نیز باردیگرخود را درسطح اول درعرصه بین المللی مطرح کند. ولادیمیر پوتین که یک مامور سابق سرویسهای اطلاعاتی روسیه موسوم به ک گ ب بود از ابتدای فعالیت خود به عنوان رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا قدرت و جایگاه از دست رفته روسیه را احیا کند اما امورهمیشه نیزبه نفع روسیه رقم نخورده است و شکستهای دیپلماتیک روسیه نیزدرسالهای اخیرکم نبوده است یکی ازسنگین ترین و دردناکترین شکستهای اخیرروسیه اعلام استقلال رهبران البانیایی تبارکوزوو در فوریه 2008بود که برغم مخالفتهای شدید روسیه بلافاصله با حمایت وا ستقبال واشنگتن وشماری ازکشورهای اروپایی روبرو شد. دراین زمان روسیه احساس کرد دررابطه با مسئله کوزوو واستقلال این منطقه از صربستان که متحد مسکو به شمارمی رود وهمچنین موضوع گسترش ناتو به طرف شرق و تمایل برخی از کشورهای استقلال یافته ازشوروی به عضویت دراین سازمان تحقیرشده است. بنابراین تصمیم گرفت به غربی ها نشان دهد که روسیه قدرتی دست و پا بسته نیست. پس ازمداخله نظامی گرجستان دراوستیای جنوبی برای به دست گرفتن کنترل کامل این منطقه جدایی طلب ، روسیه فرصت لازم را بدست آورد که به نام خونخواهی از سربازان کشته شده در حمله گرجستان، واکنش متقابل را نشان دهد.

سرنگونی میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهورگرجستان که ازحمایت کشورهای غربی برخورداراست و روابطش با کرملین روزبه روزبدترمی شود یکی دیگرازاهدافی است که روسیه تقریبا اشکارا در پی تحقق ان است. سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه روزسه شنبه اعلام کرد" میخائیل ساکاشویلی دیگرنمی تواند شریک روسیه باشد بنابراین بهتراست که ازقدرت کناره گیری کند." هر چند این موضع گیری موجب نارضایتی وخشم شدید مقامات کاخ سفید شد. سخنگوی کاخ سفید درخواستهای روسیه ازمیخائیل ساکاشویلی را برای کناره گیری ازقدرت بی اساس دانسته و تاکید کرد، "ساکاشویلی رئیس جمهورمنتخب مردم گرجستان است ویک کشور خارجی حق ندارد درباره اینده سیاسی وی تصمیم گیری کند."

 البته بعید نیست به دلیل شکست محاسبات غلط ساکاشویلی ومشاورانش در حمله به اوستیای جنوبی ، او تحت فشارمخالفانش سرانجام مجبور به کناره گیری شود . زیرا او درافکارعمومی گرجستان به نماد شکست تبدیل شده است . بنابراین  احتمالا کناره گیری از قدرت تنها راه پیش روی او است. علاوه براین  پس ازجنگ دراوستیای جنوبی ، مناطق جدایی طلب درگرجستان مانند اوستیای جنوبی وآبخازی فقط دوناحیه شورشی نیستند، بلکه انها دو کوزوو درخاک گرجستان به شمار می روند.

رئیس جمهور گرجستان با تهاجم نظامی به منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی تحت الحمایه روسیه وارد بازی بسیارخطرناکی شد وسرانجام نیز بازنده ازآن خارج شد.

 



بحران قفقاز - ریشه منازعات - دکتر بهشتی پور - قسمت اول

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: پنج شنبه 87/5/24::: ساعت 3:33 عصر

اطلاعات پایه

الف: اطلاعات عمومی

1- منطقه اوستیا (جنوبی و شمالی ) درقلب قفقازودر دامنه سلسله جبال قفقازدرشمال گرجستان قراردارد ، مساحت آن 11900 کیلومترمربع می باشد وکل جمعیت آن درحدود 700 هزارنفرتخمین زده می شود. این منطقه دردوره استا لین به دوبخش شمالی و جنوبی تقسیم شد. این اقدام که درراستای تقسیم های قومی و مذهبی برای حذف تدریجی فرهنگ بومی مردم مسلمان این منطقه انجام گرفت درعمل بین  مردم ایرانی تباراوس جدایی ایجاد کرد که همین امر پس از فروپاشی شوروی این خواست را درمیان اوس ها زنده کرد که با تشکیل یک جمهوری خودمختارواحد راه پیوستن به روسیه را درپیش بگیرند زیرا درهفت دهه گذشته اوس ها از فرهنگ و هویت ایرانی خود فاصله گرفته و در داخل فرهنگ روسی هضم و جذب شده اند.

2-  استان خودمختاراوستیای جنوبی دارای یک شهروچهارشهرک است و جمعیت آن درحدود80 تا 100 هزارنفر تخمین زده می شود  که 2/66 درصد آن را اوستی ها تشکیل داده اند و بقیه شامل اینگوش ها ، روس ها ، ارمنی ها و یونانی ها می شوند .صنایع آن شامل صنعت معدن ، ماشین سازی ، الوار، تولید مصالح ساختمانی ، صنایع غذایی و دیگر صنایع سبک می شود. مهمترین محصولات کشاورزی آن غلات، گندم ، جو ، ذرت  است و دامداری نیز در آن رواج دارد.

3- مردم اوستیا ازنژاد ایرانی واخلاف آلان ها و سکاهایی هستند که در قرن  وسطی به قفقاز مهاجرت کردند . نژاد اوستی ها آمیزه ای ازریشه های ایرانی وقومیتهای محلی درقفقازاست. زبانشان به گروه ایرانی از خانواده زبانهای هند واروپایی تعلق دارد و جانشین زبان باستانی قبایل آلانی است. ازنظرمذهبی اکثر اوستیها مسیحی ارتدوکس بوده وتعداد کمی ازآنها مسلمانان سنی مذهبند،که اکثراً دراوستیای شمالی زندگی می کنند.

 

ب: پیشینه خبری

1- پس ازفروپاشی شوروی در1991 استان خودمختار اوستیای جنوبی به همراه جمهوری خودمختار آبخازی که نه به جهت زبانی و نه از لحاظ قومی و مذهبی هیچ اشتراکی با گرجی ها ندارند ، خواهان جدایی ازگرجستان شدند اما با لشکرکشی گرجستان جنگی ناخواسته درسال 1992 بوجود آمد که درنهایت با مداخله روسیه آتش بس برقرارشد. پس ازآن با استقرار1500 نفرازنیروهای پاسدارصلح که ترکیبی مساوی از گرجی ها وروس ها واوستیایی ها بودند،دوره جدیدی درحیات سیاسی مردم این دو ناحیه آغاز شد .

2- ازاوائل سال1993 اوستیای جنوبی وآبخازیا درعمل با برگزاری انتخابات مستقل ازگرجستان مسیرجداگانه ای را در پیش گرفتند.نیروهای صلحبان روسی دراین دو ناحیه جدایی طلب  نقش پشتیبانی در برابرتهدیدات گرجستان برای اعاده حاکمیت خود ایفا می کرد .

3- پس ازبه قدرت رسیدن ساکاشویلی درگرجستان درجریان انقلاب موسوم به گل رز ،روسیه تلاش جدیدی را برای بازگشت نفوذ خود به گرجستان سازمان دهی کرد که این تلاش پس از اعلام رسمی تمایل گرجستان برای عضویت در ناتو با جدیت بیشتری دنبال شد . این سیاست روسیه در سه سال گذشته تنش روز افزونی را در  روابط دو کشور بوجود آورده است.

4-  درروزسوم آوریل 2008اعضای ناتوبه گرجستان واوکراین اعلام کردند که می‌توانند به ناتو بپیوندند اما با مخالفت آلمان و فرانسه در اجلاس سران ناتو در بخارست این موضوع به اجلاس های بعدی موکول شد اما در روز شانزدهم همان ماه، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوروقت روسیه به طور نیمه‌رسمی دستور برقراری ارتباط با جدایی‌طلبان منطقه آبخازی و اوستیای جنوبی در گرجستان را صادر کرد.

5- شلیک به دو گرجی متهم به جاسوسی ازسوی جدایی‌طلبان آبخازی، اعزام نیروهای نظامی اضافی از سوی روسیه به آبخازی ومخالفت گرجستان با این امر، اعلام حمایت از جدایی‌طلبان گرجستان از سوی روسیه، متهم شدن گرجستان به آتش‌افروزی درمنطقه خودمختار از سوی دیمیتری مدودوف رییس‌جمهور جدید روسیه، پروازهواپیماهای روسیه برفرازاوستیای جنوبی وفرا خوانده شدن سفیرگرجستان درمسکو در اعتراض به این اتفاق واعزام نیروهای روسیه به گرجستان چند روز پس از آن، سلسسله وقایع منجر به بحران میان دو کشور دریک هفته قبل از شروع بحران بوده است.

6-هشدارمقامات روسیه به گرجستان به اقدامی تلافی جویانه به تحرکات جدید آنها به نوعی هشدار به استقرارسپرموشکی آمریکا دردوکشورلهستان و جمهوری چک نیزمی باشد. کاخ کرملین بارها از سوی مقامات مختلف لشگری و کشوری به کاخ سفید هشدارداده اگراقدامات آنها دراروپای شرقی عملی گردد روسیه هم واکنش متقابل انجام خواهد داد.

7-درتوجیه عملیات روسیه مدودیف رییس جمهوراین کشوردردیداربا آناتولی سردوکوف وزیر دفاع و رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه درکرملین اعلام کرد: "نیروهای پاسدار صلح ما و یگان هایی که به آنها ملحق شده اند درحال حاضر عملیات وادارسازی طرف گرجستانی به صلح را انجام می دهند. آنها همچنین مسئولیت دفاع از مردم را نیز بر عهده دارند. "  یک هفته پیش ازاین رییس‌جمهور روسیه قول داده بود ازشهروندان خود در اوستیای جنوبی که اکثر آن‌ها دارای گذرنامه روسی هستند، حمایت کند.

8- پوتین پس ازبازگشت ازمراسم المپیک درپکن ؛عازم شهر"ولادی قفقاز" مرکزاوستیای شمالی شدودرآنجا  گفت ازاقدام روسیه درورود به منازعه دفاع می کند و این اقدام در چارچوب آنچه که وی "تجاوز گرجستان" نامید "قانونی و ضروری" دانست.

9- لادوگورگنیدزه نخست وزیر گرجستان گفت که صبر کشورش نسبت به حملات جدایی طلبان در روزهای اخیر لبریز شده و ارتش مجبور به ورود به اوستیای جنوبی برای برقراری نظم و قانون شده است.

10- واکنش شدید  روسیه درمقابل حمله گرجستان به اوستیای جنوبی و سخن گفتن از تقویت حضور روسیه در کشورهای آمریکای لاتین در راستای سیاست جدیدی است که این کشور درآنچه که یکجانبه گرایی آمریکا می خواند در پیش گرفته است . 

11- درحالی که لاوروف وزیر خارجه مقام های گرجستان را به نسل کشی در اوستیای جنوبی متهم کرده مقام های گرجی متقابلا با تشبیه اقدام روسیه در تجاوزبه کشورهای مجارستان درسا ل 956  و چک در سال 1968 و افغانستان 1979 ورود به خاک گرجستان را نشئت گرفته از تمایلات توسعه طلبانه روسیه تویف می کنند .

12- ادوارد کوکویتی رئیس جمهور ی خود خوانده اوستیای جنوبی به خبرگزاری اینترفکس روسیه گفت که گرجستان دست به حمله ای تمام عیارعلیه اوستیا زده است و آن را اقدامی "خیانتکارانه" توصیف کرد. اوگفت ما ازمسکو و جامعه بین المللی می خواهیم در برابر خطر "نابودی کامل" از ما محافظت کنند.

تحلیل بحران

جدایی طلبان اوستیای جنوبی درسال 2006، با برگزاری یک همه پرسی، استقلال این منطقه را از گرجستان اعلام کردند، اما هیچ یک ازکشورهای جهان اعلام موجودیت این کشورجدید را به رسمیت نشناخته اند. دراین حال، مسکو با اشاره به نمونه کوسوو وبرگزاری همه پرسی استقلال درآن استان جدای طلب از صربستان خواستار آن است که جامعه جهانی رفتاری مشابه درقبال اوستیای جنوبی و همچنین آبخازیا که خواستارجدایی ازگرجستان هستند، در پیش گیرد. دراین زمینه  درروز29 آوریل، روسیه ارتش خود را برای آن‌چه «ممانعت از حمله نیروهای گرجستان به آبخازی» اعلام شد، به این منطقه اعزام کرد و هم‌زمان ناتو، روسیه را به تلاش برای آغاز درگیری با گرجستان متهم کرد.

باوجود انکه در شانزده سال گذشته درعمل اوستیای جنوبی با به جریان انداختن روبل به عنوان واحد پول خود و باز کردن مرزها ی بازرگانی با اوستیای شمالی که تحت حاکمیت روسیه است همه اقدام های لازم را برای اعلام پیوستن به روسیه به عمل آورد که در اوج آن اعلام استقلال کامل طی همه پرسی سال 2006 بود نکته مهم آنکه چرا پس ازبرقراری شانزده سال آتش بس درروابط اوستیای جنوبی و گرجستان ،اقی ساکاشویلی دراین مقطع ریسک بزرگ اعاده حاکمیت گرجستان بر اوستیای جنوبی را پذیرفت ؟

ریشه یابی عوامل شروع بحران

چهارعامل مهم درشروع بحران کنونی نقش کلیدی ایفا کرده است

1- روی کار آمدن ساکاشویلی در گرجستان به عنوان متحد نزدیک امریکا در منطقه از سال 2005 در واقع نقطه آغاز بحرانی بود که امروز پس از سه سال به جنگ میان روسیه و گرجستان کشیده شد .

2- تمایل گرجستان برای عضویت در ناتو که این موضوع در سال 2008 به همه پرسی  در گرجستان گذاشته شد وبیش ازهفتاد درصد شرکت کنندگان به آن رای مثبت دادند . این درحالی بود که روسیه  به شدت مخالف بازشدن پای آمریکا و ناتو به مرزهای جنوبی اش درمنطقه استراتژیک قفقازاست به همین دلیل منتظر فرصتی بود تا به هرشکل ممکن مانع تحقق این مساله شود.

3- اصرارآمریکا براستقرارسپردفاع موشکی درکشورهای چک و لهستان که بخش های غربی روسیه را تحت پوشش کامل کنترل راداری آمریکا قرار می دهد؛ روسیه را بر ان داشت که از همه امکانات خود برای فشار آوردن به امریکا و متحدانش استفاده کند. در این میان گرجستان با حمله به اوستیای جنوبی سوژه مناسبی را در اختیار روسیه قرار داد .

4- اعلام استقلال کوزوو وجدایی این استان از صرستان که متحد نزدیک روسیه است، موقعیت مسکو را در بالکان بیش ازپیش تضعیف کرد به همین دلیل روسیه کوشید متقابلا با به رسمیت شناختن غیر مستقیم  برخی نهادهای رسمی دولت های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا درقلمرو روسیه ونیزانجام  تحرکات نظامی درقالب نیروهای حافظ صلح، حضورنظامی خود را در مقایسه با قبل  پرشمارتر کرد این اقدام  واکنش منفی شدید دولتمردان گرجی را به همراه داشت که در نهایت آنها را به واکنش نسنجیده حمله به اوستیای جنوبی  وادار ساخت .



انتقاد آبخازی و اوستیای جنوبی از نسل کشی گرجستان

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 87/5/21::: ساعت 6:31 عصر

جمهوری های آبخازی و اوستیای جنوبی از سازمانهای بین المللی می خواهند گرجستان را به عنوان نمونه ای از نسل کشی معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از تسخینوالی، کمیته دولتی اطلاع رسانی و مطبوعاتی اوستیای جنوبی به نقل از " ادوارد کوکویتی (Eduard Kokoity) " رئیس این جمهوری خود خوانده اعلام کرد ما از همه سازمان های بین المللی می خواهیم این نسل کشی را که گرجستان عامل آن است،‌ محکوم کنند و بر به رسمیت شناخته شدن جمهوری اوستیای جنوبی نیز تاکید داریم.

وی تصریح کرد اقدام گرجستان در منطقه اوستیای جنوبی علیه ساکنان آن نسل کشی به شمار می رود و فکر نمی کنم پس از این حوادث فجیع کسی در جهان بر این باور باشد که آبخازی و اوستیای جنوبی بتوانند با گرجستان در چهارچوب یک کشور در نظر گرفته شوند.

" سرگئی باگاپش " ، رهبر منطقه آبخازی نیز از اظهارات همتای خود در جمهوری خود خوانده اوستیای جنوبی حمایت کرد.

 



پیشروی نیروهای روسی به طرف گرجستان

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 87/5/21::: ساعت 6:26 عصر

وزارت کشور گرجستان اعلام کرد نیروهای روسی امروز دوشنبه چهل کیلو متر در استان جدایی طلب ابخازی به طرف منطقه سیناکی در داخل گرجستان پیشروی کرده اند .

به گزارش خبرگزاری رویترز از تفلیس سیناکی در خارج از منطقه ای قرار دارد که منطقه امنیتی نامیده می شود و در طول مرزهای ابخازی با گرجستان قراردارد. نیروهای پاسدار صلح روسیه از هنگام تلاش این منطقه برای جدایی در این منطقه مستقر هستند.

شوتا اوتاشفلی سخنگوی وزارت کشور گرجستان گفت دهها دستگاه نفر بر زرهی روسی پیشروی کرده اند و انها هم اکنون به سیناکی رسیده اند .



یک نظامی آمریکایی به اسارت روس ها در آمد

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 87/5/21::: ساعت 6:7 عصر

رادیو محلی اوستیای جنوبی اعلام کرد یک نظامی آمریکایی در اوستیای جنوبی به اسارت نیروهای ارتش روسیه درآمد.

رادیو محلی «اوسِت»، یک نظامی  مزدور آمریکایی به همراه یگان گرجی در اوستیای جنوبی دستگیر شد. افراد این یگان در حومه روستای «زار» پس از یک درگیری شدید به اسارت درآمدند.

پیش از این نیز در میان اجساد گرجی‌ها در اوستیای جنوبی، اجسادی پیدا شده بودند که از نشانه‌های ظاهری آنها از جمله رنگ پوست بدن، مشخص بود که از اتباع کشورهای خارجی هستند.

همچنین سرهنگ «جان دوریان» سخنگوی فرماندهی آمریکا در اروپا نیز اعلام کرده بود: ما در حال حاضر شمار مربیان نظامی خود را در گرجستان به 100 تن رسانده‌ایم.

این مقام بلند‌پایه پنتاگون در عین حال مدعی شد: نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در گرجستان، به هیچ وجه در مناقشه بین گرجستان و روسیه دخالتی ندارند.

 



روسیه جدید در دوران مدویدف - استاد بهشتی پور

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: یکشنبه 87/2/29::: ساعت 5:57 عصر

 

روسیه مدویدیف همکاری با پوتین یا نزاع بر سر تقسیم قدرت  

انتخابات ریاست جمهوری روسیه دردوازدهم اسفند 86 13 در واقع انتقال قدرت به صورت مسالمت امیز از پوتین به مدویدیف جانشینش بود که از اردیبهشت ماه زمام امور را بدست گرفت . ازانجا که اواعلام کرده است پوتین را به عنوان نخست وزیر معرفی می کند و پوتین هم ازاین موضوع استقبال کرده است به نظر می رسد همکاری ویا تقابل بین مدویدیف که چهل دوساله است وپوتین که درضمن ریاست حزب حاکم روسیه  واحد را دراختیار دارد سرنوشت سیاسی وامنیتی واقتصادی روسیه را درچهار سال اینده تعیین می کند. دراین میان به نظر می رسد  نقش اصلی را پوتین ایفا کند اما این بدان معنا نیست که فکرکنیم ، مدویدیف  تنها به عنوان یک "محلل سیاسی "عمل خواهد کرد. با درنظرداشتن این واقعیت که مقام نخست وزیری درروسیه کاملا اجرایی است و رئیس جمهوری هرزمان بخواهد ، می تواند او را برکنار کند. بنابراین می توان دو فرض منطقی را برای آینده روسیه در نظر گرفت

ادامه مطلب...


فراز و فرود مرد اول روسیه

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: یکشنبه 87/2/29::: ساعت 10:59 صبح

پوتین کابینه جدید روسیه را 23اردیبهشت معرفی کرد .

 

 

در دولت جدید روسیه بسیاری از وزیران مهم و کلیدی دولت پیشین در سمت‌های خود ابقا شده  و  نخست وزیر قبلی نیز به عنوان معاون نخست وزیر در نظر گرفته شده است. در دولت جدید، ویکتور زوبکوف (نخست وزیر سابق) و ایگور شووالف (دستیار سابق رئیس‌جمهوری روسیه) به عنوان معاونان اول نخست وزیر تعیین شده و آلکساندر ژوکف و سرگئی ایوانف معاونان سابق نخست وزیر نیز در در سمت‌های خود باقی ماندند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه و رشید نورعلی‌اف وزیر کشور نیز از وزیران مهمی هستند که همچنان در دولت روسیه  باقی می‌مانند.

 

بر اساس قوانین روسیه، نخست وزیر این کشور، وزرای مورد نظر خود را به رئیس جمهور این کشور معرفی می کند و این افراد باید قبل از شروع کار به تائید رئیس جمهور برسند.

به طور کلی در فهرستی که پوتین اعلام کرده است این افراد شاخص به چشم می خورند.

-زوبکوف و شووالوف ، معاونان نخست وزیر

-سرگی لاوروف وزیر امور خارجه

-نابیولینا ،وزیر اقتصاد

-آناتولی سردیکوف وزیر دفاع

-الکسی کودرین وزیر دارایی

-سوبیانین رئیس ستاد کارکنان

-سرگی ایوانف و سچین معاونان نخست وزیر.

 

فراز و فرود مرد اول

ابوالفضل عموئی

ولادیمیر پوتین این روزها به کرسی‌ای تکیه زده که 9سال پیش هم به آن تکیه داشته‌است.

او از ماه آگوست تا دسامبر سال 1999 هم نخست‌وزیر فدراسیون روسیه بوده، جایگاهی که 9 سال بعد دوباره به آن بازگشته است و البته خود او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بسیاری از اختیارات نخست‌وزیران سال‌های اواخر قرن بیستم را کاسته است و اختیار روسای جمهوری قرن بیست و یکم روسیه را افزایش داده است.

 

ادامه مطلب...


ماجرای پوتین، مدویدف و صندلی های کاخ کرملین

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: پنج شنبه 87/2/26::: ساعت 11:47 صبح

دیمیتری مدویدف شاید اکنون رییس جمهور روسیه باشد اما پوتین همچنان مکان و صندلی قدیمیش در کاخ کرملین را برای خود حفظ کرده است.
 

به گزارش عصر ایران (asriran.com) ، ولادیمیر پوتین اخیرا برای نشستی با مدویدف به اتاق کار قدیمی خود در کاخ کرملین آمد تا اسامی وزیران دولت را به رییس جمهور جدید روسیه پیشنهاد دهد.
 پوتین بر حسب عادت گذشته خود تصمیم گرفت بر روی صندلی سمت چپ میز کار بنشیند اما رییس جمهور سابق روسیه که تازه یادش افتاده بود دیگر رییس جمهور نیست لحظه ای درنگ کرد و قبل از نشستن بر روی صندلی خطاب به مدویدف گفت: "این صندلی اکنون دیگر متعلق به شماست."
مدویدف در این لحظه جواب داد: "اوه، چه فرقی می کند؟ من و شما نداریم!"
سپس رییس جمهور جدید روسیه به سرعت بر روی صندلی سمت راست میز کار نشست.
صندلی سمت راست همان صندلی است که در طول هشت سال ریاست جمهوری پوتین مهمانان وی بر روی آن می نشستند.
براساس این گزارش تصویر پوتین و مدویدف در حالی که لبخند می زدند و به ترتیب بر روی صندلی های چپ و راست نشسته بودند در وب سایت کاخ کرملین منتشر شد.
تحلیل گران و رسانه ها معتقدند ترتیب نشستن پوتین و مدویدف بر روی صندلی ها در نشست روز دوشنبه کاخ کرملین نشان داد که پوتین حداقل در حال حاضر در صندلی قدرت خود باقی مانده است.
مدویدف در این نشست کل پیشنهادات پوتین برای دولت از جمله وزیران پیشنهادی که توسط نزدیک ترین مشاوران و متحدان قابل اعتماد پوتین ارائه شده بود را به سرعت تایید کرد.


مدویدیف به عنوان رییس جمهور جدید روسیه سوگند یاد کرد

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: چهارشنبه 87/2/18::: ساعت 2:53 عصر

دمیتری مدویدیف امروز به عنوان رییس جمهور جدید روسیه سوگند یاد کرد و بدین ترتیب جانشین ولادیمیر پوتین رییس جمهور فعلی این کشور شد.

مراسم تحلیف مدویدیف در کرملین به هشت سال ریاست جمهوری پوتین پایان داد و این در حالیست که وی مطمئن است که می تواند همچنان نفوذ گسترده خود را در روسیه حفظ کند.

انتظار می رود یکی از نخستین اقدامات مدودف به عنوان رییس جمهور جدید روسیه، معرفی پوتین به عنوان نخست وزیر این کشور باشد. مدویدیف وعده داده است که سیاستهای پوتین را ادامه دهد.

ولادیمیر پوتین افسر سابق کا گ ب پس از هشت سال ریاست جمهوری روسیه امروز این سمت را تحویل دیمیتری آناتولیوویچ مدویدیف می دهد .

ادامه مطلب...


روسیه جدید در دوران مدویدیف

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: شنبه 87/2/14::: ساعت 6:11 عصر

مقاله جناب آقای بهشتی پور استاد بی مثال بنده درمسائل روسیه  

 

روسیه مدویدیف همکاری با پوتین یا نزاع بر سر تقسیم قدرت  

انتخابات ریاست جمهوری روسیه دردوازدهم اسفند 86 13 در واقع انتقال قدرت به صورت مسالمت امیز از پوتین به مدویدیف جانشینش بود که از اردیبهشت ماه زمام امور را بدست گرفت .  ازانجا که او اعلام کرده است پوتین را به عنوان نخست وزیر معرفی می کند و پوتین هم از این موضوع استقبال کرده است به نظر می رسد همکاری ویا تقابل بین مدویدیف که چهل دوساله است وپوتین که درضمن ریاست حزب حاکم روسیه  واحد را دراختیار دارد سرنوشت سیاسی و امنیتی واقتصادی روسیه را درچهار سال اینده تعیین می کند. دراین میان به نظر می رسد  نقش اصلی را پوتین ایفا کند اما این بدان معنا نیست که فکرکنیم ، مدویدیف  تنها به عنوان یک "محلل سیاسی "عمل خواهد کرد. با درنظرداشتن این واقعیت که مقام نخست وزیری درروسیه کاملا اجرایی است و رئیس جمهوری هرزمان بخواهد ، می تواند او را برکنار کند. بنابراین می توان دو فرض منطقی را برای آینده روسیه در نظر گرفت

 

ادامه مطلب...


   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

در حادثه غرق شدن کشتی ولگا؛ دستکم یکصد و شانزده نفر کشته شدند
خرافات در روسیه
آموزش زبان روسی
چچن
مولداوی بین تمایل به اتحادیه روسیه- بلاروس و اتحادیه اروپا سرگرد
عملیات هیلمر و آغاز جنگ جهانی دوم
تائید نسل کشی مردم غیر نظامی اوستیای جنوبی توسط نیروهای گرجی
سرآغاز کلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">