سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 تعداد کل بازدید : 377850

  بازدید امروز : 3

  بازدید دیروز : 12

روس پرسрусспрес

[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

 

 

لینک دوستان





















 

روس پرسрусспрес
АЛИ ВАТАНЫ
دانش آموخته علوم سیاسی

 

پیوندهای روزانه

 

لوگوی سایت

روس پرسрусспрес

 

فهرست موضوعی یادداشت ها

سخن مسئول وب[19] . گزارش تصویری[14] . مقالات[14] . اخبار روسیه[13] . سیاست در روسیه[7] . زبان روسی[4] . صنعت نظامی روسیه[3] . سیمای اقتصادی روسیه . بلاروس . چچن .

 

آرشیو

گزارش تصویری
مقالات
سیاست در روسیه
سیمای اقتصادی روسیه
صنعت نظامی روسیه
سیمای اجتماعی ، فرهنگی ،تاریخی و مشاهیر روسیه
زبان روسی
اخبار روسیه
سخن مسئول وب

 

اشتراک

 

 

هرگاه خداوند، بنده ای از امّتم را دوست بدارد، محبّتش را در دل های برگزیدگانش، در جان های فرشتگانش و ساکنان عرشش می افکند، تا دوستش بدارند . به حقیقتْ چنین کسی، دوستدار خدا است . خوشا به حالش! و اورا در روز قیامتْ نزد خداوند، حقّ شفاعت است . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

روسیه ارتشی که توسط آمریکا تمرین داده شده بود را شکست داد

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 87/5/21::: ساعت 5:47 عصر

 

واشنگتن، 21 مرداد، خبرگزاری «ریا نووستی»/ روسیه نشان داد که می تواند با انجام عملیاتی موفقیت آمیز ارتشی که توسط کارشناسان آمریکایی تمرین داده شده را شکست دهد.

این مطلب را سازمان معتبر و با نفوذ "استراتفور" در مقاله ای که برای تحلیلگران خود تنظیم کرده آمده است. سازمان استراتفور به پیشبینی های استراتژیکی می پردازد و برخی آن را سایه سازمان "سیا" می نامند.

در این گزارش آمده است: روسیه با عملیات در اوستیای جنوبی سه چیز را نشان داد. اولا نشان داد که ارتش این کشور توان انجام عملیات موفقیت آمیز بر خلاف آنچه که بسیاری از ناظران بین المللی به آن تردید داشتند، را دارد. دوما روس های نشان دادند که می توانند به نیروهایی که توسط آمریکایی ها(مشاوران آمریکایی) تمرین داده شده اند، پیروز گردند. سوما روسیه نشان داد که آمریکا و ناتو در شرایطی قرار ندارند که از نظر نظامی (در مناقشه) دخالت کنند.

به اعتقاد نویسندگان این مقاله مخاطبین اصلی روسیه که این علامت ها برای آنها در نظر گرفته شده بود، کشورهای شوروی سابق از جمله اوکراین، کل قفقاز و آسیای میانه هستند.

در سند استارتفور گفته می شود: این علائم همچنین برای لهستان و چک بود که سیستم های ضد موشکی آمریکا را در خاک خود مستقر می نمایند. روسیه که البته هیچکس را مورد تهدید تهاجمی قرار نمی دهد در عین حال پیشنهاد می کند که در باره نظر ارتباط میان نیروها در منطقه تجدید نظر شود.



بحران قفقاز

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 87/5/21::: ساعت 5:17 عصر
 

جنگ جدید درقفقازهمچنان درصدر اخبار رسانه های جهان قرار دارد. نیروهای گرجستان و روسیه بر سر منطقه اوستیای جنوبی که در سال 1991به طور یک جانبه از گرجستان مستقل شد ، درگیری نظامی شدیدی پیدا کرده اند. این امر موجب مناقشه مستمر میان دو طرف شد و در جریان آن شمار زیادی ازنیروهای گرجی و اوستیای جنوبی کشته شده اند.

ادامه درگیری های گرجستان و روسیه در اوستیای جنوبی و گسترش دامنه جنگ به آبخازیا واکنش های مختلفی را در رسانه های جهان درپی داشته است .

روزنامه انگلیسی گاردین درمقاله ای با عنوان" جنگی که روسیه آن را نمی خواست"، به تحلیل جنگ بین روسیه و گرجستان در منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی پرداخت و نوشت : ناظران از ماهها قبل حدس می زدند که تحریکات مسکو در گرجستان با هدف برپایی جنگ در قفقاز سازماندهی شده است. اکنون روسیه آنچه را که می خواست بدست آورد . این روزنامه با انتقاد از واکنش غرب به این بحران نوشت : سخنان آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان بااین مفهوم که کشوری هم چون گرجستان با برپایی چنین جنگی اجازه ورود به ناتو را ندارد ، می تواند در حکم ارسال این پیام به روسیه باشد که این کشور می تواند از عضویت گرجستان در ناتو بسادگی و با تشدید این جنگ جلوگیری کند.

روزنامه فرانسوی فیگارو نیز درباره واکنش احتمالی غرب به جنگ قفقاز نوشت : رئیس جمهور گرجستان با مقابله با زهرچشم و تهدید روسها تلاش می کند که از کمک کشورهای غربی بهره مند شود. البته او تنها دراین مورد رویاپردازی می کند چرا که این امر رویایی بیش نیست که ناتو برای نجات گرجستان ریسک جنگ علیه روسیه را بپذیرد .

روزنامه سوئیسی « تاگس آن سایگر » نیز با انتقاد از ساکاشویلی ،رییس جمهورگرجستان نوشت : نقش آفرینان قفقاز از مدت ها پیش با تحریکات خود ماشه جنگ رادر قفقاز کشیده اند . قبل از تشدید تنش های موجود باید یکی از طرفین برای حل همیشگی آن اقدام می کرد ، اما هیچ یک از طرفین حاضر نشد چنین کاری راانجام دهد و روس ها هم خیره سرانه از حل این بحران سرباز زدند . امریکا نیز بطور بی درنگ و بی تامل از ساکاشویلی با سلاح و با کارشناسان حمایت کرد. این در حالی است که گرجستان اکنون در انجام این جادوگری اش کاملا" تنهاست . شاید هم ساکاشویلی منتظر پیروزی های خود است که البته بسیار اشتباه محاسبه کرده است .

روزنامه انگلیسی تایمز نیز براین عقیده است که تنها دیپلماسی می تواند راه حل بحران را در پی داشته باشد و روزنامه واشنگتن پست هم واکنش غرب را بسیار متعادل گزارش کرده و از نقش احتمالی سازمان ملل صحبت کرده است .

همچنین روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به نیازمندی آمریکا به همراهی روسیه برای مقابله با مسایل بزرگ و پیچیده جهانی ، نوشت : امریکا نباید این ریسک را انجام داده و به دلیل حمایت از گرجستان دوستی روسیه را از دست بدهد.

وزارت امورخارجه آمریکا روزگذشته باانتشار بیانیه ای تاکید کردهیچ احتمالی برای مداخله نظامی آمریکا در گرجستان وجود ندارد. بدین ترتیب آمریکایی ها نشان دادند که برای حمایت از این کشور جنوبی قفقاز که نزدیک ترین متحد واشنگتن درمیان جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق است ، حاضر نیست وارد نبردی شود که در جبهه دیگر آن روسیه قرار دارد.

روسیه در چارچوب شوروی سابق وچه در قالب روسیه فدرال هرگز با آمریکا درگیری مستقیم نظامی نداشته است اما درسراسر عمر هفتاد ساله شوروی واز زمان فروپاشی آن در 1991 تا به حال سیاست خارجی هردو کشور روسیه و آمریکا برمحور رقابت با دیگری تنظیم و اجرا شده است .

درنیمه دوم قرن بیستم و درابتدای قرن جاری بسیاری از جنگ های مناطق مختلف جهان درحقیقت نبرد این دو در جبهه سوم و یا تقابل متحدان این دو کشور در برابر یکدیگر بوده است . آنچه مسلم است ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان که یکی از غربگراترین رهبران در منطقه قفقاز است ، بدون رایزنی با آمریکا و یا بدون حمایت این کشور تصمیم به اقدام نظامی علیه استقلال طلبان در اوستیای جنوبی نگرفته است . باتوجه به اینکه اغلب شهروندان اوستیائی پاسپورت روسی دارند ، مداخله نظامی مستقیم روسیه کاملا" قطعی به نظر می رسید. آنچه رئیس جمهوری جوان گرجستان را به اعلام جنگ ترغیب کرد ، پشتیبانی از حمایت قدرتی بود که برخلاف گرجستان توان رویارویی نظامی با روسیه را داشته باشد. اما به نظر می رسد که طرف گرجی در محاسبات خود اشتباهاتی کرده است . درحقیقت برای آمریکا وزن گرجستان در معادلات منطقه ای و بین المللی بسیار کمتر از آن است که به خاطر آن بر حدود 9 دهه رویارویی غیرمستقیم با روسها پایان دهد و سربازان خود را به مصاف مستقیم نیروهای روسی بفرستد . برهمین اساس و به دلیل خودداری آمریکا از حمایت نظامی ازگرجستان است که جنگ در اوستیا در کمتر از سه روز به پایان رسید و گرجستان درخواست آتش بس داد.

تحلیلگران سیاسی معتقدند به هرحال روسیه و آمریکا هردو به اهداف مورد نظر خود رسیدند . روسها به متحدان سابق خود که یا عضو ناتو شده اند و یا برای عضویت درآن به شدت تلاش می کنند مشخص کرد که اگر امنیت ملی این کشور به خطر بیافتد از گزینه جنگ نیز صرف نظر نخواهد کرد. آمریکا نیز از برخورد خشونت آمیز روسیه با بحران های منطقه ای در قفقاز به عنوان شاهدی برادعای ظهور خطر روسیه و بهانه ای برای ترغیب کشورهای قفقاز و شرق اروپا به مشارکت در طرح سپر دفاع موشکی آمریکا بهره برداری خواهد کرد. دراین میان گرجستان بازنده نبرد کوتاه مدت در قفقاز جنوبی محسوب می شود .

در یک جمع بندی کلی باید گفت گرجستان در زمینه آغاز جنگ در اوستیای جنوبی بصورت اغراق آمیز روی حمایت های امریکا و غرب حساب کرده بود . درواقع اگر چه امریکا بدنبال ایجاد تنش در مناسبات روسیه و گرجستان است اما به دلایل مختلف و نوع مناسباتی که با مسکو دارد حاضر به رویارویی با روسیه آنهم در منطقه ای که روشها از آن بعنوان حیاط خلوت نام می برند، نیست. همین موضوع نیز موجب خشم و سرخوردگی گرجستان شده بطوری که تفلیس در اقدامی که ناخرسندی امریکا را بهمراه دارد ، اعلام کرده است که همه دو هزار نظامی خود را ظرف سه روز آینده از عراق خارج می کند .

 



اخبار اوستیا

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: یکشنبه 87/5/20::: ساعت 3:45 عصر

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تفلیس به قلم مایکل ماینویلی با اشاره به بحران اخیر در روابط روسیه و گرجستان نوشت: رویای میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور تحصیل کرده در امریکا ، در پیشبرد اهداف انقلاب مخملی در گرجستان و خارج کردن این جمهوری سابق کوچک شوروی از گردونه کشورهای زیر نفوذ مسکو در پی بروز بحران اخیر در اوستیای جنوبی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است .

این گزارش می افزاید در حالیکه نیروهای گرجستان و روسیه در اوستیای جنوبی درگیر شده اند و هواپیماهای روسی اهداف مورد نظر را در خاک گرجستان بمباران می کنند ، رویای ساکاشویلی چهل ساله در معرض تهدید قرار دارد و هم اکنون رئیس جمهور گرجستان بیش از همیشه بر روی حمایت دوستان دیرینه خود در غرب و به ویژه امریکا حساب می کند .

ساکاشویلی روز جمعه گفت ما کشوری دوستدار ازادی هستیم که هم اکنون اماج حملات قرار گرفته ایم . این حمله به حمله سال هزار ونهصد و هفتاد و نه شوروی به افغانستان یا حمله تانکهای شوروی به کشور چکسلوواکی شباهت دارد .

ساکاشویلی فارغ التحصیل از دانشکده حقوق کلمبیا قبل از ورود به عرصه سیاست به عنوان وکیل در نیویورک مشغول به کار بود . وی از خاطرات دوران زندگی و تحصیل خود در امریکا به خوشی یاد می کند . وی پس از خدمت به عنوان وزیر دادگستری در دولت ادوارد شوارد نادزه ، در اعتراض به فساد دولتی از سمت خود استعفا کرد و حزب سیاسی خود به نام جنبش ملی متحد را تشکیل داد که هم اکنون حزب حاکم گرجستان بشمار می رود .

در پی انتخابات سال دو هزار و سه ،‌ ساکاشویلی از جمله رهبران جوان مورد حمایت غرب بود که برای راه اندازی انقلاب موسوم به انقلاب گل سرخ هزاران تن را به خیابانهای تفلیسکشاند و پس از سرنگونی دولت شواردنادزه در اوایل سال دو هزار و چهار به ریاست جمهوری گرجستان رسید .

وی بلافاصله اجرای سیاستهای خود را در خصوص اصلاح ساختار بازار و جلب حمایت غرب برای عضویت در ناتو و برقراری روابط نزدیکتر با اروپا و امریکا اغاز کرد و قول داد بار دیگر کنترل مناطق خودمختاری طلب ابخازی و اوستیای جنوبی را بدست بگیرد . وی تاکید کرد تلاش می کند این کار را از روشهای مسالمت امیز انجام دهد ولی هرگز توسل به زور را در این زمینه منتفی ندانسته بود . تلاشهای ساکاشویلی در این خصو ص با حمایت غرب به ویژه جرج دبلیو بوش رئیس جمهور امریکا مواجه شد ولی در عین حال خشم روسیه را برانگیخت و روابط مسکو و تفلیس را دچار تنش کرد . روسیه در این راستا به اعمال تحریمهای اقتصادی بر ضد گرجستان و تقویت حمایت از ابخازی و اوستیای جنوبی روی اورد .

ساکاشویلی در عین حال روسیه را به تلاش برای اعاده کنترل بر گرجستان متهم می کند و از غرب خواسته تا از وی حمایت کند . برخی منتقدان نیز وی را به داشتن عملکرد شتاب زده و بدون تفکر متهم میکنند .

 

أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ

یک مقام روس گفت نود و هشت درصد پایتخت اوستیای جنوبی ویران شده است.

به گزارش تلویزیون راشاتودی، دیمیتری روگوزین سفیر روسیه در ناتو بحرانی را که در اوستیای جنوبی شکل گرفته است نسل کشی و پاکسازی قومی خواند و گفت، ما از گرجستان می خواهیم که به موقعیت قبل از شروع درگیری ها بازگردد.

وی گفت هم اکنون از تسخینوالی پایتخت اوستیای جنوبی ویرانه ای بیش باقی نمانده است. وی افزود نود و هشت درصد این شهر کاملا ویران شده و هیچ مدرسه یا بیمارستانی باقی نمانده است.

 

أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ

سرهنگ اناتولی ناگوویتسین Anatoly Nagovitsyn، از ستاد مشترک نیروهای روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد، سربازان گرجستان عقب نشینی از پایتخت اوستیای جنوبی را آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ناگوویتسین در گزارش خود از تحولات در مناقشه با گرجستان عقب نشینی نیروهای گرجستان را تائید کرد و گفت طرف گرجی عقب نشینی نیروهایش را از تسخینوالی آغاز کرده است و نیروهای روسیه بخش اعظم تسخینوالی را به کنترل خود دراورده است."

ناگویتسین گزارش ها را مبنی بر اینکه نیروهای روسیه به اهداف غیر نظامی در خلال حملات هوایی شان در داخل و اطراف منطقه اوستیای جنوبی صدمه زده اند تکذیب کرد.

وی گفت" طرف روسی به هیچ شهرکی صدمه نزده است ما حق حمله به مواضع غیرنظامیان را نداریم."

 

أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ

دومین جبهه برضد گرجستان در آبخازیا شکل گرفته است.

به گزارش شبکه خبری یورونیوز، ارتش منطقه جدایی طلب آبخازیا که از حملات ناگهانی ارتش گرجستان نگران است در مرزهای این منطقه با گرجستان به حال آماده باش در آمده است.

روز گذشته روسیه مواضع گرجستان در این منطقه را بمباران کرد.

این در حالی است که سرگئی باگاپش رییس منطقه جدایی طلب آبخازیا ادعا کرد این عملیات توسط نیروهای زمینی و هوایی آبخازیا اجرا شده است. همچنین وزارت امور خارجه آمریکا نیز از اعزام دو ناو جنگی روسیه به دریای سیاه و با هدف حمایت از ساکنان روس منطقه آبخازیا خبر داد.

 

 



جنگ در قفقاز

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: شنبه 87/5/19::: ساعت 3:53 عصر

پس از درگیری شدید روز گذشته میان نیروهای گرجستان با جدایی‌طلبان اوستیای جنوبی، "تسخین‌والی"، مرکز این منطقه جدایی‌طلب سقوط کرد.

میخائیل ساآکاشویلی" رئیس‌جمهور گرجستان امروز اعلام کرد، در پی تشدید تنش و درگیری روز گذشته با منطقه اوستیای جنوبی، که به سقوط این منطقه جدایی‌طلب انجامید، اعلام حالت فوق‌العاده خواهد کرد.

برخلاف اظهارات دوشب پیش رئیس‌جمهور گرجستان درخصوص آتش‌بس یکجانبه و آمادگی برای مذاکره با رهبران اوستیای جنوبی، تفلیس عملیات نظامی تمام‌ عیاری در این جمهوری آغاز کرد.

جمهوری های خودمختار اوستیای جنوبی و آبخازیا دو منطقه جدا شده از گرجستان و خواهان استقلال از این کشور هستند. سرزمین اوستیا شامل دو بخش شمالی و جنوبی است که اوستیای جنوبی در خاک گرجستان و اوستیای شمالی درخاک روسیه به صورت جمهوری‌های خودمختار قرار دارند.

جنگ در اوستیای جنوبی از سال 1991 تا 1992 میان گرجستان و جدایی خواهان اوستیای جنوبی درگرفت و در سال 1992 نیروهای گرجستانی از منطقه اوستیای جنوبی بیرون رانده شدند و این منطقه اعلام استقلال کرد، اما تاکنون جمهوری اوستیای جنوبی در عرصه بین‌الملل مورد شناسایی رسمی قرار نگرفته است.

اوستیای جنوبی و آبخازیا دارای روابط رسمی با روسیه هستند درحالی که نیرو‌های گرجی درصدد هستند با توسل به زور بر دو جمهوری اوستیا و آبخازیا مسلط شوند

"ایگور کوناشنکوف" معاون فرمانده کل نیروهای زمینی فدراسیون روسیه اطلاع داد که یگان هایی از وزارت دفاع فدراسیون روسیه که برای کمک به پاسداران صلح وارد تسخینوالی پایتخت جمهوری برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی شدند، هم اکنون مراکزی که از آنجا نیروهای گرجی به مواضع پاسداران صلح و تسخینوالی شلیک می کردند را تحت کنترل خود گرفته اند.
وی هشدار داد که "از این پس هر شلیکی به منطقه تحت مسئولیت پاسداران صلح روسیه به شدت خنثی خواهد شد".
هم اکنون در اوستیای جنوبی گروه هایی داوطلب به جستجوی افراد زخمی می پردازند.ا
ز طرفی  افراد بسیاری آواره شده اند، چرا که خانه های آنها ویران شده و جایی برای رفتن ندارند.
نیروهای گرجی شب گذشته وارد خاک جمهوری برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی شده و شلیک به تسخینوالی پایتخت اوستیای جنوبی را آغاز کردند. مقامات اوستیای جنوبی اطلاع می دهند که تعداد زیادی از مردم بیگناه کشته شده اند. 10 پاسدار صلح روسی کشته و 30 نفر مجروح شده اند.

یک خبرگزاری روسی در گزارشی با اشاره به حمله نیروهای گرجستان به منطقه جدایی طلب اوستیای جنوبی نوشت: نقشه جنگ در اوستیای جنوبی را آمریکا طرح کرده است.
 خبرگزاری روسی "ریانووستی" در گزارشی نوشت: آن چه که در اوستیای جنوبی رخ می‌دهد، نشان می‌دهد عملیات ارتش گرجستان طبق برنامه تنظیم شده دقیقی انجام می‌شود و تنها واکنشی قاطعانه از سوی روسیه می‌تواند مانع آن باشد.
نقشه عملیات نظامی برای تحت کنترل گرفتن جمهوری برسمیت شناخته نشده اوستیای جنوبی را نه نظامیان گرجی، بلکه کارمندان پنتاگون 13 سال قبل طرح کرده‌اند . 

ناظران سیاسی معتقدند  تحولات سیاسی گرجستان نه تنها فرصتی برای مداخله آشکارا امریکا درمعادلات سیاسی امنیتی منطقه شده،بلکه بستری برای فعال شدن مجدد اتحادیه اروپا در مناقشات منطقه قفقازفراهم آورده است. در این میان آمریکا و اروپا،هریک با اهداف وابزارهای متفاوت، راهکارها  و دیپلماسی خاص خود را بکار گرفته اند.

امریکا با ماهیت سیاست های تهاجمی خود با مقصر دانستن روسیه بعنوان یک طرف بحران وحمایت آشکار از گرجستان بعنوان طرف دیگر مناقشه در آبخازیا و اوستیا،اهداف بلند پروازانه ای را در معادلات قفقاز و گرجستان دنبال می کند.

اروپا نیز با ماهیت به اصطلاح مصالحه جویانه خود و استفاده ازاهرم های دیپلماتیک، سعی در مداخله در امور سیاسی ، امنیتی کشورهای اتحاد شوروی سابق را دارد. مجموعه شرایطی که علت آن را باید در نبود سیاست مدارا میان روسیه،گرجستان وحتی جمهوریهای جدایی طلب این کشورجستجو کرد. همانطور که ناظران راه حل واقعی بحران جدایی طلبی درگرجستان رادراتخاذ سیاست مدارا ،خویشتن  داری و مذاکره مستقیم میان طرفهای درگیر در بحران جستجو می کنند.



فارسی آموزان اوکراینی

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: شنبه 87/4/15::: ساعت 6:4 عصر

دانشجویان زبان و ادبیات فارسی در شهرخارکف اوکراین(کورس (ترم) اول)) 

 

خارکف یکی از شهر ها مهم اوکراین می باشد که زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تربیت معلم این شهر تدریس می گردد .

در این دانشگاه تعداد نه نفر در سال اول مشغول به تحصیل می باشند .که اسامی آنها عبارتند از :

-        سچِرباک الِنا ،

-        پریتسک اُلگا ،

-        همِنکو یولیا ،

-        ایروشنکونازارهانِو نیکیتا ،

-        پوگاچِو ایوگنیی ،

-        کوتاوا آلنا،

-        کمپیاکوا آنستاسیا،

-        کوبراک روسلانا

 

خانم اکسانا دیدیک استاد زبان فارسی می باشد که تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان برده است . خانم روسلانا کوبراک نیز مبصر این کلاس می باشد .

وی در این باره توضیحاتی داده است :

اسمم روسلاناست من هفده سال دارم. زبانهای انگلیسی وفارسی را درس می خوانم.  راسثش را بخواهید فارسی را انتخاب کردم چونکه دوست دارم چیز جالب و جدیدی را که دیگران نمی دانند بیاموزم . من اصلا با زبان فارسی اشنا نبودم  ولی وقتی که استاد یک شعری از رودکی شاعر بزرگ ایرانی خواند. من نیز شیفته زبان فارسی شدم .

 من از زبان فارسی خوشم می اید . زبان فارسی از زبانهای دیگر تفاوت دارد . تلفظش خیلی قشنگ و حتی خیلی شیرین است. تصمیم گرفته ام سعی کنم این زبان را یاد بگیرم.

اُمیدوارم که بتوانم  شغل خوبی  را پیدا کنم .



زندگی نامه مدویدف

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 86/12/13::: ساعت 2:9 عصر

دیمیترى مدویدف که امروز دوشنبه از طرف کمیسیون انتخاباتی روسیه بعنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد هم اکنون 43 سال سن دارد.

دیمیترى مدویدف که چهاردهم سپتامبر سال ???? میلادى متولد شده است؛ تنها پسر آناتولى مدویدف استاد مؤسسه فناورى لنینگراد است،وی که مدتى کرسى تدریس رشته حقوق در برخى دانشگاه هاى روسیه را هم دارا بوده است.

این دانش آموخته وکالت همه پیشرفت سیاسى خود را مدیون پوتین است که در دهه ???? وى را به عنوان وکیل حقوقى در دفتر خود استخدام کرد.

مدودوف به عنوان مسئول دفتر مبارزات انتخاباتى پوتین فعالیت داشت و پس از پیروزى پوتین در انتخابات سال ???? میلادى، پوتین وى را به سمت رئیس دفتر ریاست جمهورى درکرملین منصوب کرد و سپس به عنوان رئیس شرکت گازپروم ـ شرکت دولتى بزرگ گاز روسیه ـ فعالیت خود را ادامه داد.

مدودوف جوان همچنان پلکان رشد سیاسى را یکى پس از دیگر با موفقیت طى مى کرد.

پوتین سال ???? میلادى وی را به عنوان معاون اول نخست وزیر در امور طرح هاى ملى منصوب کرد و در همان حال قویترین بازوى قدرت روسیه یعنى شرکت گاز پروم را به وی سپرد.

"مدودوف"،رهبر طیف لیبرالهای کرملین است که دیدگاه‌های اقتصادی اش با تاکید بر نقش پررنگ‌ تر دولت در حوزه اقتصاد حاکمیتی و در حوزه سیاست، متفاوت از دیدگاه‌های لیبرال‌های غربی است.

وی و اعضای این طیف، از نظر اقتصادی، اتحادیه اروپا را شریک اصلی روسیه و این کشور را جزئی از فضای سیاسی - اقتصادی غرب می‌دانند، اما این مسئله از نظر آنها به معنای پیروی کامل روسیه از غرب نیست.

هرچند باتوجه به اظهارنظرهای اندک مدودوف درباره مسائل سیاست خارجی، اطلاعات زیادی درباره چگونگی دیدگاه‌های وی در این حوزه در دست نیست، اما دانسته های موجود و تمایلات اقتصادی او حاکی از مخالفت وی با رویکردهای خصومت آمیز در حوزه خارجی و تاکید او بر ضرورت توجه و اولویت قدرت "نرم" به‌ویژه اقتصاد است.

منبع سایت  واحد مرکزی خبر



"دمیتری مدویدیف" در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به پیرو

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: دوشنبه 86/12/13::: ساعت 10:9 صبح

 

"دمیتری مدویدیف" که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری روسیه به پیروزی رسید یکی از نزدیکان "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه است. اگر چه وی از به اصطلاح "نظامیان" نیست، کسانی که با وی کار می کنند می گویند که در پشت این چهره ملایم اصول سختگیرانه ای قراردارد.

مدویدیف بخش اعظم کار و فعالیت خود را درکنار پوتین در شهرداری شهر سن پطرزبورگ و سپس در دولت و دفتر ریاست جمهوری گذراند.

بعد از اینکه پوتین به مقام نخست وزیری رسید به مدویدیف پیشنهاد کرد که پست معاونت نخست وزیری را عهده دار شود.

تابستان سال 2000 مدویدیف از سوی هیئت سهامداران "گازپروم" به سمت رییس شورای مدیران منصوب شد. روند موفقیت آمیز توسعه "گازپروم" در بازار، ارتقا سهام این کمپانی و رشد سرمایه های آن را به مدویدیف ارتباط می دهند.

ادامه مطلب...


پیش نویس قطعنامه ایران تدابیر تحریم آمیز در بر ندارد

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: چهارشنبه 86/11/3::: ساعت 2:2 عصر
RIA Novosti

پیش نویس قطعنامه ایران تدابیر تحریم آمیز در بر ندارد

"سرگئی لاوروف " ،  وزیر امور خارجه روسیه در پایان دیدار گروه "1+5"  میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) در برلین به خبرنگاران روسی اعلام کرد که پیشنویس قطعنامه جدید در مورد ایران که توسط گروه مذکور هماهنگ شده، تدابیر تاثیر گذار بر تهران را بدون ماهیت تحریم آمیز در نظر دارد.

وی گفت: تدابیر تکمیلی جهت تاثیر بر ایران در نظر گرفته شده اما آنها ماهیت تحریمات شدید را در بر ندارند. این تدابیر اصولا به صورت دعوت از همه کشورها برای دقت در خصوص توسعه روابط مختلف با ایران مطرح شده که اجازه داده نشود هیچگونه تخلفی در امر رژیم منع اشاعه بوجود آید.

لاوروف خاطر نشان ساخت که نقش شورای امنیت سازمان ملل متحد دقیقا در همین خلاصه می شود که پیش از هر چیز رژیم منع گسترش سلاح هسته ای را تامین کند.

وی تاکید کرد: به همین خاطر از نظر من، ما به اهداف خود رسیدیم.

وی توضیح داد که متن کنونی پیشنویس قطعنامه ای است که به طور ابتدایی مورد موافقت گروه "1+5"  قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مولفان این قطعنامه سه کشور اروپایی هستند و آنها هم این پیشنویس را برای بررسی و ادامه کار بر روی آن به شورای امنیت ارائه خواهند داد.

وی تاکید کرد که در شورای امنیت 15 کشور عضویت دارند حال آنکه در دیدار گروه "1+5"  فقط پنج عضو آن حضور داشت. به همین خاطر بقیه اعضای شورای امنیت باید این پیشنویس را بررسی کرده که تا چه اندازه منافع آنها در آن منعکس شده است.

لاوروف گفت: ما آماده ایم که در صورت تصحیحات و یا پیشنهاداتی از سوی دیگر اعضای شورای امنیت، آنها را بررسی کنیم.

اخبار مرتبط
 
لاوروف: قطعنامه جدید پیشرفت همکاری های تهران و آژانس را در نظر دارد
پیشنویس قطعنامه جدید امکان انجام مذاکرات مستقیم را در نظر دارد
ایران آماده پاسخگویی به همه مسائل هسته ای طی هفته های آینده است
1+5" مفاد قطعنامه جدید علیه ایران را هماهنگ کرده است


جانشین پوتین کیست

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: سه شنبه 86/9/27::: ساعت 5:31 عصر

 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیمیتری مدویدف معاون اول نخست وزیر روسیه را به عنوان نامزد ریاست جمهوری و جانشین خودش در سال آینده معرفی کرد. پوتین گفته است که به مدت 17 سال مدویدف را از نزدیک می شناسد.

 

 

 این اقدام که پوتین جانشین برای خود معرفی کرده حاکی از این است که برخی بحث ها پیرامون اینکه آیا او از قدرت کناره گیری خواهد کرد، پایان می یابد. مدویدف 42 ساله از کسانی است که در جریان ریز تحولات داخلی کرملین قرار دارد. وی دوران ارتقای شغلی خود را مدیون خود پوتین است که از دهه 1990 او را به عنوان رئیس دفتر خودش در استان سنت پترزبورگ انتخاب کرد. وی همچنین رئیس برنامه انتخاباتی پوتین در انتخابات سال 2000 بوده است.

 آخرین پست مدویدیف رئیس دفتر رئیس جمهور روسیه در کرملین و سپس رئیس شرکت گازپروم بوده است که در واقع جواهر نظام اقتصادی روسیه است. به غیر از حزب روسیه متحد پوتین، سه حزب دیگر نیز از نامزدی مدیودف حمایت می کنند.



گفتمانی از انتخابات دومای روسیه

نویسنده:АЛИ ВАТАНЫ::: شنبه 86/9/17::: ساعت 3:43 عصر

انتخابات دومای فدراسیون روسیه روز یکشنبه دوم دسامبر (یازدهم آذرماه ) در این کشور برگزار شد.

انتخابات دوما از آن رو مهم بود که از آن به نوعی همه پرسی مردمی برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ، در انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور یاد می شد زیرا وی با پیروزی حزبش در انتخابات، در عرصه قدرت سیاسی این کشور باقی می ماند.

به هر ترتیب ، حزب حاکم " روسیه واحد" ، حزب وابسته به ولادیمیر پوتین  بار دیگر در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی قاطعی دست یافت و از میان 11 حزب شرکت کننده در پنجمین دوره انتخابات دوما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیز،  حزب کمونیست به رهبری گنادی زیوگانف با فاصله زیاد از حزب حاکم  " روسیه واحد" در جایگاه دوم قرار گرفت.

باقیمانده آراء  هم میان دو حزب همسو با کرملین ، یعنی حزب " لیبرال دموکرات" به رهبری سیاستمدار ملی گرای روس ولادیمیر ژیرینفسکی و حزب "روسیه عادل" به رهبری سرگئی میرونف تقسیم شد .

در انتخابات پارلمانی روسیه ، احزاب لیبرال طرفدار غرب بار دیگر شکست خوردند و به این ترتیب، پیروزی مجدد حزب حاکم "روسیه واحد " در انتخابات دوما ، به معنای تائید سیاست های ولادیمیر پوتین بود.

در واقع محبوبیت پوتین باعث پیشتازی مطلق این حزب شد و پیروزی حزب حاکم روسیه واحد در نتیجه رشد اقتصادی، بالارفتن شاخص های معیشتی و تقویت ثبات سیاسی و امنیتی روسیه وهمچنین اتخاذ سیاست خارجی مستقل این کشور در برابر توسعه طلبی غرب، بویژه یکجانبه گرایی آمریکا بوده است .

از طرفی ، آمریکا و برخی متحدان غربی این کشور که از سیاست های مستقل روسیه در صحنه سیاست بین الملل عصبانی و نگران پیروزی جناح حاکم و وابسته به ولادیمیر پوتین هستند طبق معمول از نحوه برگزاری انتخابات در روسیه و احتمال بروز تخلفات در این انتخابات ابراز نگرانی کردند.

آمریکا اعلام کرد انتخابات پارلمانی روسیه به میزان کافی دموکراتیک نبود و باید درباره صحت پیروزی حزب پوتین به دقت بررسی شود.

برخی برخی دولت های اروپایی نظیر آلمان، انگلیس و فرانسه نیز انتخابات پارلمانی روسیه را غیرعادلانه دانستند و از مسکو خواستند دراین زمینه شفاف سازی کند. این کشورها درعین حال خواستار تعامل با روسیه شدند.

در مجموع، پوتین که دوره ریاست جمهوری اش سال آینده پایان خواهد یافت به علت سیاست های اقتصادی و سیاست خارجی مستقل خود نزد مردم روسیه محبوبیت زیادی دارد.

وی که از نیروهای دستگاه اطلاعات شوروی سابق است، سال های پیش در میان مردم روسیه جایگاهی برای خود ایجاد کرد و از نظر بیشتر مردم این کشور، تنها کسی است که توانایی پیشبرد سیاست های مستقل این کشور را  دارد زیرا موفق شده نظم، امنیت و شکوفایی اقتصادی را در کشور برقرار کند و این نکته مهمی برای مردم روسیه است.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی اخیر خود تصریح کرده بود که همچنان در فضای سیاسی روسیه حضور خواهد داشت و این نشان دهنده آن است که نفوذ پوتین بر حوزه سیاسی روسیه و کنترل او بر قدرت در کرملین همچنان ادامه خواهد یافت.

پوتین که از سال 2000 رئیس جمهور روسیه بوده است براساس قانون اساسی این کشور دیگر نمی تواند رئیس جمهور باشد اما می تواند سمت های دیگری مثل نخست وزیر و نمایندگی مجلس فعالیت داشته باشد.

پیش بینی می شود پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه در دوم مارس 2008 (12 اسفند 86) پوتین بتواند کار سیاسی خود را در سمت نخست وزیری آینده روسیه ادامه دهد زیرا وی سال 1999 نخست وزیر روسیه بود و تجربه این سمت را نیز دارد.

با وجود این که قانون اساسی روسیه به صراحت اشاره دارد که یک فرد بیش از دو دوره پیاپی نمی تواند رییس جمهور باشد و ولادیمیر پوتین هم بارها اعلام کرده است که قصد ندارد در سمت ریاست جمهوری بماند اما برخی ها درپی آن هستند که با تغبیر و تفسیر در قانون اساسی روسیه، پوتین برای سومین بار نیز رئیس جمهور شود.

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

در حادثه غرق شدن کشتی ولگا؛ دستکم یکصد و شانزده نفر کشته شدند
خرافات در روسیه
آموزش زبان روسی
چچن
مولداوی بین تمایل به اتحادیه روسیه- بلاروس و اتحادیه اروپا سرگرد
عملیات هیلمر و آغاز جنگ جهانی دوم
تائید نسل کشی مردم غیر نظامی اوستیای جنوبی توسط نیروهای گرجی
سرآغاز کلام
[عناوین آرشیوشده]


[ خانه | ایمیل |شناسنامه | مدیریت ]

©template designed by: www.persianblog.com

border="0" ALT="Google" align="absmiddle">